Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

TANIEC RUCH EMOCJE

czyli
ŚWIĘTO TAŃCA ROZPOCZĘŁO SIĘ W TARNOWIE

Jeden z bardziej znaczących festiwali teatrów tańca "Scena Otwarta" rozpoczęliśmy w Tarnowie podczas ubiegłego weekendu. Świeżo wyremontowana sala widowiskowa Centrum Sztuki Mościce ledwo może pomieścić tłumy widzów - relacjonuje Katarzyna Cetera, na niektóre spektakle – na przykład wielobarwne akrobatyczne widowisko AQARIUS w wykonaniu Teatru V6 z Łodzi - biletów od dawna nie ma, trudno nawet o dziennikarskie akredytacje. Wielbiciele sztuki tańca oczekiwali na otwarcie sali widowiskowej po remoncie przez rok – i doczekali się. I warto było czekać.

8. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca „Scena Otwarta” zainaugurowało spotkanie promujące jedną z najpiękniejszych książek 2017 roku. Wystawa fotografii, która towarzyszy festiwalowi doskonale organizuje nowoczesne wnętrze Centrum sztuki Mościce. Wrażenia wizualne komponują się doskonale z… zapachowymi – wielkie wazony z liliami stoją prawie w każdym miejscu foyer.

Ideą tegorocznej edycji SCENY OTWARTEJ będzie refleksja nad transgresją tradycji i współczesności. W tym rozumieniu tradycja nie jest przestrzenią pochłanianą przez nowoczesność, ale pozostaje równie mocnym żywiołem – czytamy w materiałach zapowiadających festiwal.

Ten jesienny tarnowski przegląd teatrów tańca jest przede wszystkim świętem polskiej i światowej sztuki tańca współczesnego. Gromadzi wybitne, nowatorskie zespoły oraz artystów doświadczonych i debiutujących. Popularyzuje dokonania teatru tańca i zwraca uwagę na niezwykłe środowisko twórców sztuki tańca. Jest też miejscem wymiany doświadczeń, współuczestniczenia w tańcu terapeutycznym, w konfrontacji konkursowej i w mistrzowskich konsultacjach. Choreografowie, tancerze – czy wręcz taneczni akrobaci - ale również scenografowie prowadzą z widzami swoisty dialog na temat zmieniających się granic interpretacji tradycji i poszukiwania nowoczesności, tak w wymiarze indywidualnym jak i społecznym.

Grupą, która taneczne tradycje umiejętnie próbuje połączyć z awangardową choreografią jest z pewnością Richard Alston Dance Company – założony przez Richarda Alstona w 1994 zespół z Wielkiej Brytanii. Wystąpił on w Polsce po raz pierwszy – a podczas naszego festiwalu zaprezentował nie tylko swoje taneczne hity – jak PROVERB (z 2006 roku) do współczesnej muzyki Steve’a Reicha czy BLUE (z 1972) do słynnego Adagio z kompozycji ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA Franciszka Schuberta. Prapremierę światową – choreografię Martina Lawrence’a do muzyki Jamesa MacMillana zaprezentowała naszej publiczności… tarnowianka, Ania Jurek, należąca aktualnie do zespołu RADC, absolwentka Ogniska Baletowego działającego przy Centrum Sztuki Mościce.

     

Richard Alston stworzył swoją pierwszą choreografię w 1968 roku, studiował wtedy w London Contemporary Dance School /Londyńskiej Szkole Tańca Współczesnego/. W 1972 roku utworzył pierwszą niezależną grupę taneczną w Wielkiej Brytanii, która nazywała się Strider. W 1975 Alston wyjechał do Nowego Jorku na studia w Merce Cunningham Dance Studio, później dołączył do grupy Ballet Rambert w 1980 roku. Początkowo pracował jako główny choreograf, później awansował na dyrektora artystycznego w latach 1986-1992. W 1994 roku Alston ponownie objął stanowisko dyrektora artystycznego w zespole The Place, a jesienią tego samego roku utworzył zespół pn. Richard Alston Dance Company. Jest autorem blisko 50 choreografii. W 1992 roku Richard Alston otrzymał honorowy tytuł doktora filozofii (w kategorii tańca) na Uniwersytecie Surrey.

Dziś jego choreografie cieszą się międzynarodowym uznaniem, zaś sam choreograf Richard Alston to artysta, który poświęca wiele uwagi choreografii oraz muzyce, która jej towarzyszy. Londyński zespół teatru tańca tworzą wykształceni tancerze, którzy wspólnie odnieśli wiele sukcesów podczas międzynarodowych wydarzeń.

Największe wrażenie zrobiły na mnie jednak tegoroczne dokonania RADC – żywiołowe choreografie Richarda Alstona – obchodzącego w tym roku półwiecze swojej działalności artystycznej – do niezwykłych kompozycji Johannesa Brahmsa – serii tańców węgierskich skomponowanej pierwotnie na dwa fortepiany. Są to jedne z najbardziej znanych utworów Brahmsa. W niemal półgodzinnym widowisku wzięli udział wszyscy tancerze RADC.

Zimny, mglisty, niedzielny wieczór w Centrum Sztuki Mościce ożywiły baśniowe scenografie, efektowne kostiumy inspirowane morskimi stworzeniami, oraz imponujące akrobacje. Nieoczekiwanie widownia stała się częścią niezwykle atrakcyjnego show – niezwykłego wizualnie, familijnego widowiska zatytułowanego AQARIUS. Dzieci świetnie się bawiły, zachwycały barwnymi kostiumami, światłami.
Spektakl został wzbogacony wspaniałymi akrobacjami w wykonaniu czołowych polskich artystów, związanych z Teatrem V6: zobaczyliśmy akrobacje w sieci, na szarfie, akrobacje powietrzne. Przedstawienie sięgające swymi korzeniami do tradycji cirque nouveau – do tej grupy należy kanadyjski Cirque du Soleil.

Stworzone w początkach działalności Teatru V6 przedstawienie nie posiada konkretnej fabuły. Jest sekwencją bajkowych obrazów malowanych kolorem, światłem, kostiumem oraz przepiękną muzyką. Fabuła wzrusza. Zachwycają dopracowane w każdym szczególe kostiumy i makijaże, sceny zbiorowe i popisy indywidualne. Tomasz Filipiak - reżyser światła, inscenizator, muzyk i kierownik produkcji, założył prywatny Teatru V6 w Łodzi, którym kieruje od dziesięciu lat.. Tu od kilku lat realizuje swoje autorskie projekty sceniczne. Od 2016 r. współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Projektuje, reżyseruje i realizuje światło dużych widowisk i festiwali w Polsce i za granicą.

AQUARIUS po mistrzowsku operuje światłem, animacją i projekcjami wizualnymi, mocno chwyta emocje widzów – w popisach choreograficznych i akrobatycznych wykorzystuje nie tylko taniec nowoczesny. Artyści chętnie inspirują się filmem (muzyka z filmu Szczęki), wykorzystują liryczne wokalizy, japońskie kreskówki czy… grę komputerową. Perfekcyjne makijaże czy fluorescencyjne kostiumy nie wyczerpują listy wszystkich wykorzystanych w przedstawieniu elementów, którymi uwiedziono w niedzielę tarnowską publiczność. Oklaskom i dziecięcym zachwytom nie było końca.

Już we czwartek kolejna odsłona Sceny Otwartej – Kielecki Teatr Tańca przedstawi tarnowskiej widowni ALICJĘ W KRAINIE CZARÓW, a kolejny weekend, w gwiazdorskiej obsadzie. Piątek w Centrum Sztuki Mościce wypełni Polski Teatr Tańca z Poznania. Na dużej scenie zostanie zaprezentowany spektakl WESELE POPRAWINY w reżyserii Marcina Libera. W przedstawieniu wezmą udział tarnowscy seniorzy, którzy przygotowują się do aktorsko tanecznego występu w przedstawieniu u boku profesjonalnych tancerzy Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.

W niedzielę, na finał ósmej edycji festiwalu przed tarnowską publicznością wystąpi wiodący węgierski teatr tańca współczesnego z blisko 30 letnią tradycją, Szeged Contemporary Dance Company, którego choreografem jest Tamás Juronics.

 Centrum Sztuki Mościce zaprasza w swoje gościnne progi wszystkich miłośników tańca i teatru. Tu naprawdę jest przebojowo.

Katarzyna Cetera

Zdjęcia - materiały organizatorów