Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

DLACZEGO PISTOLET NIE STRZELA

czyli
PRZYGNĘBIAJACE WIDOWISKO

PORWANIE EUROPY to w powszechnej świadomości - pisze Katarzyna Cetera,  przede wszystkim obrazy: głównie chyba Tycjan, Rembrandt, Veronese, Rubens, ale też Walentin Sierow. To także taka opéra-minute – czyli krótka dziewięciominutowa forma - skomponowana przez Dariusa Milhauda. Dzieło z librettem Henri Hoppenota zostało wystawione po raz pierwszy w 1927 w Baden-Baden. /wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/

Mit o Europie – pięknej córce króla Agenora – którą porwał i uwiódł Zeus pod postacią śnieżnobiałego byka znamy chyba wszyscy. Do tego mitu i do tej symboliki sięgnął Jarosław Marek Rymkiewicz w tekście, który liczy sobie lat niemal pięćdziesiąt i nie był dotychczas nigdy wystawiany. Sztuka jest żywa, pełna komizmu, charakteryzuje się wielopłaszczyznowością znaczeń i kontekstów, które ujawniają się stopniowo, nie są do końca oczywiste.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/'

Piotr Cieplak - reżyser, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej a od 2014 roku etatowy reżyser Teatru Narodowego - jest laureatem Paszportu „Polityki” w dziedzinie teatru za konsekwentne opowiadanie o solidarności, współczuciu i budowaniu przez człowieka własnej tożsamości (2002). Został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego za reżyserię przedstawień przygotowanych w warszawskim Teatrze Powszechnym im. Hübnera, a także Nagrodą im. Jana Dormana (2006), i Nagrodą im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru 2017”. Jest też euroentuzjastą i ze swoimi przekonaniami się nie kryje.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/

Po raz pierwszy współpracował z zespołem Teatru Śląskiego przy okazji PORWANIA EUROPY, które zobaczyliśmy wczoraj podczas Talii – tarnowianie jednak spotykali się już z dziełami Cieplaka. Dawno, dawno temu - bodaj w dziewiątej edycji Talii - wziął w niej udział SŁOMKOWY KAPELUSZ z Teatru Powszechnego w Warszawie, w XI wyreżyserowane przezeń w warszawskim Teatrze Polonia SZCZĘŚLIWE DNI Samuela Becketta zdobyły nawet wyróżnienie. Rok później tłumnie oglądane NARTY OJCA ŚWIĘTEGO na podstawie tekstu Jerzego Pilcha uświetniły galę finałową festiwalu.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/

Zapomniany dramat z "farsą" w podtytule […] to Rymkiewicz Gombrowiczem podszyty. W PORWANIU EUROPY pastiszuje twórczość autora FERDYDURKE. Powracają tu echa OPERETKI czy finał IWONY KSIĘŻNICZKI BURGUNDA – przeczytamy w jednej z recenzji. Kontekstów jest więcej, ale trudno wymagać, żeby ktoś, kto niespecjalnie interesuje się krajowymi osiągnięciami teatralnymi przywołał jako kontekst BZIK TROPIKALNY Grzegorza Jarzyny czy PORTRET DAMY w reżyserii Eweliny Marciniak. Mamy bardziej tradycyjne, upiorne korowody, które łatwiej umiejscowić.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/

Reżyser bawi się teatrem i konwencją w sposób dojrzały i uprawniony. Chce, by widz oparł swoją percepcję na niewinności dziecka – poczuł atmosferę „teatru w teatrze” – a przy okazji uświadomił sobie zaskakujące (na ogół) wnioski o stanie Polski i jej miejscu w Europie: Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata – czytamy w recenzji.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/

Piotr Cieplak przyznaje, że PORWANIE EUROPY to groteskowy esej o stanie świata, w którym Europa poszukująca swojej tożsamości, rozpięta jest między angielskim hipsterem a barbarzyńskim potworem. Potem wkracza Kicio i rozwala panujący tam porządek. Uwodzi Europę i to ich spotkanie w świecie peruk i kostiumów, wykracza daleko poza konwencję farsy:

[…] tyżeś się zaplątał
Tyś się, Kiciu, w farsie splątał

Dziś ósmy dzień Talii. Zobaczymy dwa ostatnie spektakle konkursowe – kolejną już adaptację powieści Doroty Masłowskiej DWOJE BIEDNYCH RUMUNÓW MÓWIĄCYCH PO POLSKU w wykonaniu zespołu Teatru Ludowego w Krakowie oraz HUMANICANA z poznańskiego Teatru Porywacze Ciał. Może być ciekawie – czego sobie i Państwu życzę.
/wiruj-walcuj i raz-dwa-trzy/ - nie, no już dość, kończymy.

Katarzyna Cetera

Zdjęcia - www.tarnowskieinfo.pl

Jarosław Marek Rymkiewicz –
PORWANIE EUROPY

reżyseria - Piotr Cieplak
scenografia i kostiumy - Andrzej Witkowski
muzyka - Mateusz Dębski
realizacja światła - Maria Machowska, Piotr Roszczenko
asystent reżysera - Zbigniew Wróbel

Obsada:
Pompadura - Grażyna Bułka
Idalia - Dorota Chaniecka
Kicio - Dariusz Chojnacki
Amalia - Aleksandra Fielek
Kiciowa - Anna Kadulska
Europa - Barbara Lubos
Spirydon - Arkadiusz Machel
Kensington - Michał Piotrowski
Pompadur - Zbigniew Wróbel

prapremiera: 7 kwietnia 2017
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Spektakl nagrodzony w III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.