Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

KIEPSKIE OTWARCIE,

czyli
ŚLUBY PANIEŃSKIE NA POCZĄTEK TALII

O pseudonaukowej teorii magnetyzmu wiemy dziś niewiele - pisze w swojej pierwszej recenzji z tegorocznej, XXII edycji Festiwalu Komedii TALIA w Tarnowie Katarzyna Cetera. Na pewno pojęcia nie mamy o zasięgu tej popularnej w XVIII wieku tezy, głoszonej w Europie przez niemieckiego lekarza Franza Antona Mesmera, twórcy koncepcji magnetyzmu zwierzęcego i systemu leczniczego zwanego mesmeryzmem. Według głoszonej przez niego teorii w ciele istnieje fluid, który oddziałuje na drugą osobę i przyciąga ją jak magnes. Oddziałując na ten fluid można – według Mesmera - wpływać na stany chorobowe pacjenta. Mało tego – można przeprowadzać zabiegi mające na celu przeniesienie siły magnetycznej na chorego.

 

Tarnowski Teatr zaproponował na początek sezonu adaptację ŚLUBÓW PANIEŃSKICH Aleksandra Fredry w reżyserii Wojciecha Malajkata. Premiera spektaklu odbyła się nie – jak zazwyczaj – w pierwszym dniu festiwalu komedii – ale tydzień wcześniej. Tarnowska publiczność owacjami na stojąco przyjęła żywiołowe przedstawienie, trochę przypominające konwencją kabaret Olgi Lipińskiej. Wzruszał uroczy fajtłapa Albin – (Aleksander Fiałek) - tańczący z wiadrami przez większą część widowiska. Podobała się scenografia, niezwykłe, karkołomne wprost tempo (tarnowski spektakl trwa niewiele ponad godzinę), atmosfera niczym z niemego kina. Tak było na premierze. Z zachwytem gorzej było wczoraj podczas inauguracji...

Atutem przedstawienia są też z pewnością ciekawie zbudowane role: Gustaw (przyzwoicie zagrany przez Filipa Kowalczyka – choć gestu chyba mogłoby być mniej), Aniela (bardzo dobra Ewa Jakubowicz) czy Klara (Katarzynę Pośpiech stać chyba na większy wachlarz i odcienie postaci). Ale już ani Radost (w tej roli niekwestionowany gwiazdor tarnowskiej sceny – Ireneusz Pastuszak) czy pani Dobrójska (Dominika Markuszewska nieczytelna jak nigdy) zupełnie nie „czują bluesa”. To role z innej bajki.

Dużo traci – także fredrowskiego humoru i dowcipu – tekst komedii, któremu amputowano wiele komicznych elementów – ale jeśli skracamy i podkręcamy tempo przedstawienia do niewiarygodnych wprost poziomów, to z czegoś zrezygnować trzeba. Wojciech Malajkat zrezygnował z komizmu słownego i komizmu postaci. Trudno, przeżyjemy. Dużo trudniej pogodzić się z faktem, że w zawrotnym tempie i bezładnej na pozór bieganinie po scenie gubi się fredrowska fraza – ten jedenastozgłoskowiec przeplatany trzynastozgłoskowcem (we fragmentach prezentujących światopogląd postaci) czy ośmiozgłoskowcem, który w ustach aktorów i w uszach widzów powinien układać się sam. Młodzi aktorzy – ale ci doświadczeni również – gubią rytm, średniówkę, tego wiersza już nie ma. Przepadł, zgubił się. Może znajdziemy go kiedyś w pustym wiadrze Albina…
Kiepskiemu otwarciu Talii towarzyszą dodatkowe niezręczności, ale będzie może czas i miejsce, aby pochylić się nad nimi.

Brydżyści często wygrywają kontrakty mimo kiepskiego otwarcia. Grający w brydża sportowego całkiem nieźle dyrektor Marcin Hycnar wie o tym bardzo dobrze. Miejmy nadzieję, że gospodarze nie wypuścili kontraktu – czego sobie i Państwu życzę. Dziś bowiem, podczas drugiego dnia Talii, zobaczymy na Małej Scenie Teatr Papahema z Białegostoku, który zaprezentuje tarnowskim widzom przedstawienie SKŁODOWSKA. RADIUM GIRL w reżyserii Agaty Biziuk. Będzie też wydarzenie towarzyszące – koncert Katarzyny Dąbrowskiej na Dużej Scenie.

Tekst - Katarzyna Cetera

Zdjęcia - Artur Gawle (www.tarnow.pl)

 

Aleksander Fredro
ŚLUBY PANIEŃSKIE

reżyseria: Wojciech Malajkat
scenografia i kostiumy: Wojciech Stefaniak
asystent reżysera: Filip Kowalczyk
inspicjent, sufler: Krystyna Fudyma

Obsada:
Aniela - Ewa Jakubowicz
Pani Dobrójska - Dominika Markuszewska
Klara - Katarzyna Pośpiech
Albin - Aleksander Fiałek
Gustaw - Filip Kowalczyk
Radost - Ireneusz Pastuszak
Jan - Tomasz Wiśniewski

produkcja - Teatr im Ludwika Solskiego w Tarnowie
premiera - 16 września 2018