Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

"A to Polska właśnie"...?

To już tradycja, że jesienią Tarnów komedią stoi, a to za sprawą Ogolnopolskiego Festiwalu Komedii "Talia", którego 22 edycja rozpoczyna się już za tydzień i potrwa od 21 do 30 września 2018 r. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć dziesięć spektakli konkursowych z całej Polski oraz spektakle towarzyszące. Zbliżające się wydarzenia poprzedziła konferencja prasowa zorganizowana we środę 12 września, podczas której dyrekcja teatru przedstawiła plany repertuarowe na rozpoczynający się właśnie nowy sezon teatralny 2018/2019 i zaprezentowała pełne artystyczne menu zbliżającego się Festiwalu. Relacjonowała go będzie na bieżąco nasza stała recenzentka Katarzyna Cetera. A rozpocznie go  ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry „Śluby panieńskie” w reżyserii Wojciecha Malajkata. Oficjalna premiera tej niezwykle zabawnej i wciąż aktualnej opowieści o odwiecznej wojnie płci, w której wszystkie chwyty są dozwolone, odbędzie jutro w niedzielę 16 września o godz. 19. Na całość tych teatralnych Dionizji bilety zostały już dawno rozsprzedane. Jak zapowiada Marcin Hycnar, dyrektor artystyczny teatru, sztuki przygotowywane na ten sezon to dzieła rodzimych autorów ze względu na 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Na tej samej zasadzie dobrano przedstawienia festiwalowe. A wszystko spięte wspólnym, zaczerpniętym z "Wesela" S. Wyspiańskiego, hasłem "A to Polska właśnie". - Chcielibyśmy przedstawić tarnowianom te pozycje z naszej rodzimej literatury, nie tylko dramatycznej, którymi możemy się pochwalić. Wybraliśmy te, które są najcenniejsze i które coś ważkiego mówią o nas, Polakach, i o kraju, w którym przyszło nam żyć zarówno dawno, dawno temu jak i współcześnie – wyjaśnia dyrektor Hycnar.

Zaproszeni do Tarnowa twórcy zmierzą się z najwybitniejszymi dziełami rodzimej literatury, spróbują odnaleźć uniwersalne wartości i aktualne tematy w tekstach wybitnych polskich autorów od dawna nieobecnych na tarnowskiej scenie m. in.: Fredry, Gombrowicza, Mrożka. Nie zabraknie także propozycji z kręgu dramaturgii współczesnej w istotny sposób podejmującej temat „polskości” wczoraj i dziś.

Na deskach tarnowskiego teatru w tym sezonie zobaczymy także m.in. sztuki Michała Walczaka ‚Piaskownica” i ‚Pierwszy raz” w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, gombrowiczowskie ‚Trans-atlantyk” i ‚Dziennik” w adaptacji Tomasza Gawrona oraz "Tango” Sławomira Mrożka w reżyserii Edwarda Wojtaszka. Dla dzieci teatr planuje ‚Króla Maciusia Pierwszego” w adaptacji Tomasza Piaseckiego.

Obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości planujemy uświetnić wyjątkowym widowiskiem muzycznym - spektaklem „Warto było” w reżyserii Ceziego Studniaka z muzyką Krzysztofa Wiki Nowikowa i scenografią Michała Hrisulidisa  Obok aktorów naszego teatru wystąpią studenci IV roku kierunku Aktorstwo Teatru Muzycznego na Wydziale Aktorskim warszawskiej Akademii Teatralnej. Scenariusz, autorstwa Michała Pabiana, oparty jest na dokumentach, tekstach źródłowych, dziennikach i listach uczestników wydarzeń sprzed stu lat. 25 września 2018 w Teatrze Collegium Nobilium odbędzie się premiera warszawska, a 9 listopada 2018 na Dużej Scenie naszego teatru premiera tarnowska.

W połowie stycznia Grzegorz Chrapkiewicz wyreżyseruje dwie jednoaktówki „Piaskownicę” i „Pierwszy raz”, których autor Michał Walczak jest jednym z najciekawszych współczesnych polskich dramatopisarzy oraz nominowanym do Paszportu Polityki współtwórcą kultowego warszawskiego kabaretu Pożar w Burdelu. Jego spektakle były wystawiane i nagradzane na Festiwalu Komedii Talia.

Pod koniec stycznia zaprosimy naszych Widzów na spektakl na podstawie „Trans-Atlantyku” i Dzienników Witolda Gombrowicza w adaptacji reżysera Tomasza Gawrona, który w 2012 roku na tarnowskiej scenie wyreżyserował spektakl „Blackbird”. Autor, a zarazem narrator tej wciąż aktualnej powieści, w lipcu 1939 roku wsiadł na statek „Chrobry” płynący do Argentyny i nigdy nie powrócił do kraju. Swoje losy świeżo upieczonego emigranta opisał w książce, która w przenikliwy i ironiczny sposób rozprawia się z narodowymi mitami, anachronizmami i stereotypami. „Bronię Polaków przed Polską" – deklaruje Witold Gombrowicz w przedmowie do dzieła.

12 maja 2019 odbędzie się premiera „Tanga” Sławomira Mrożka w reżyserii Edwarda Wojtaszka. Ta napisana ponad pół wieku temu groteskowa tragikomedia należąca do klasyki polskiej literatury wciąż inspiruje do nowych interpretacji i nadal idealnie opisuje nasze czasy i procesy, jakie w nich zachodzą. Rodzina w dramacie Mrożka jest soczewką, w której odbijają się aktualne niepokoje, napięcia, międzypokoleniowe konflikty i mechanizmy historii.

Na początku czerwca najmłodsi widzowie będę mieli okazję wyruszyć w niezwykłą podróż do kraju Króla Maciusia Pierwszego, bohatera książki Janusza Korczaka. Niezwykła opowieść o chłopcu, który uczy się jak rządzić mądrze i sprawiedliwie i zostaje władcą reformatorem porusza problem odpowiedzialności za innych, uczciwości oraz odwagi w podejmowaniu trudnych decyzji. Premiera spektaklu w reżyserii Tomasza Piaseckiego odbędzie się z okazji Dnia Dziecka.

Jak już wspomnieliśmy wyżej, XX Ogólnopolski Festiwal Komedii "Talia" zainaugurują „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry w reżyserii Wojciecha Malajkata. Oprócz najnowszej premiery tarnowskiego teatru widzowie Talii będą mieli szansę zobaczyć jeszcze dwa spektakle na podstawie tekstów mistrza polskiej komedii: „Zemstę” w interpretacji Henryka Talara z Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz jednoaktówkę „Pierwsza lepsza” grupy Potem-o-tem z Warszawy. Ponadto na Festiwalu zaprezentujemy „Moralność Pani Dulskiej” w reżyserii Giovanny’ego Castellanosa – Kolumbijczyka, którego inscenizacja jest świeżym spojrzeniem na tekst należący do polskiego kanonu literatury dramatycznej (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu) oraz podszytą starożytnym mitem farsę „Porwanie Europy” Jarosława Marka Rymkiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka (Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach) a także spektakl na podstawie jednego z najlepszych tekstów polskiej dramaturgii współczesnej „Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku” Doroty Masłowskiej w reżyserii Aleksandry Popławskiej (Teatr Ludowy w Krakowie), inscenizację wyróżnionego na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni tekstu Artura Pałygi „Żyd” (Teatr Bagatela w Krakowie), przepełnioną humorem komedię małżeńską „Wiwisexia” Teatru Korez, groteskową opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie Teatru Papahema „Skłodowska. Radium Girl” oraz stawiającą rolę widza w zupełnie nowym świetle „Humanicanę” Teatru Porywacze Ciał.

O wyborze najlepszego spektaklu i przyznaniu statuetki Tarnowskiej Talii oraz nagrody pieniężnej zadecyduje jury Festiwalu w składzie: reżyserka - Aneta Groszczyńska; aktorka i prezes Fundacji Garnizon Sztuki - Grażyna Wolszczak; krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr" - Jacek Kopciński; aktor Teatru Narodowego w Warszawie - Jerzy Radziwiłowicz.  Własne zwycięskie przedstawienie wybierze także tarnowska publiczność w Plebiscycie Publiczności. Dodatkowo zostaną przyznane indywidualne nagrody dla twórców prezentowanych przedstawień.

Ryszard Zaprzałka
zdjęcia – Paweł Topolski (www.tarnow.pl)