Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

RZESZOWSKI SPEKTAKL DLA TARNOWSKICH WIDZÓW

Dwadzieścia cztery spektakle repertuarowe dla dojrzałej widowni (w tym PORACHUNKI Z KATEM (HANGMEN) przeznaczone dla widzów dorastających – 16 plus - a KAJZAR. ODYSEJA 1982 oraz IKEBANA – nawet dla dorosłych, 18 plus) dziewięć familijnych – tak wyglądają możliwości repertuarowe Tarnowskiego Teatru im Ludwika Solskiego, konkluduje Katarzyna Cetera. Tymczasem mamy grudzień, święta za pasem – a na naszej miejskiej scenie króluje… LATO MUMINKÓW, APETYT NA CZEREŚNIE i – ewentualnie - ZIMORODEK. Od 18 grudnia w ogóle repertuar pustkami świeci w oczekiwaniu na premierę POSKROMIENIA ZŁOŚNICY, którą wyreżyserowała Anna Gryszkówna, a którą zobaczymy w ciągu trzech ostatnich dni starego roku, a potem dopiero w lutym. Częściej będzie eksploatowana BALLADYNA, której premierę tarnowska scena przygotowuje na marzec.

Od stycznia (na szczęście) wraca GRAŻYNA, IKEBANA i BLACKBIRD.Tymczasem w najbliższą sobotę, 9 grudnia, w tarnowskim teatrze będzie można zobaczyć hit repertuarowy teatru im. Wandy Siemaszkowej, którego premiera uświetniła rzeszowskie obchody tegorocznego 56. Międzynarodowego Dnia Teatru. Na scenie zobaczymy aktorów niegdyś związanych z naszym miejskim teatrem – Marka Kępińskiego (w roli Argana) oraz Roberta Żurka (jako jego brata). Biletów na dwa sobotnie spektakle (o 17 i o 20) prawdopodobnie już nie ma (ale dla pewności nie zaszkodzi zapytać przed spektaklami w kasie – a nuż). Czy CHORY Z UROJENIA okaże się równie popularny wśród tarnowskiej publiczności, jak grane od lat – w różnych obsadach - SZALONE NOŻYCZKI – okaże się już w najbliższą sobotę.

Ostatnie dzieło Moliere'a po raz pierwszy wystawiono na początku 1673 roku – ale już podczas czwartego przedstawienia komedii autor, gdy odgrywał scenę śmierci Chorego, przeżył zapaść. Zmarł niedługo później.

Rzeszowskie przedstawienie wyreżyserował częsty współpracownik rzeszowskiej sceny, Waldemar Śmigasiewicz, który podczas konferencji prasowej poprzedzającej premierę swojego spektaklu mówił: Ten świat wczoraj i dziś to się tak bardzo nie różni, ludzie pragną tego samego: kasy, czasami oszukania, wielkiej miłości, prawdy.

Być może CHORY Z UROJENIA jest rzeczywiście metaforą współczesnego świata, pewnie jest w niej trochę komedii, ale też odrobinę dramatu, może też ma ukazać dwoistość głównego bohatera, który jest z jednej strony komiczny i skłania do śmiechu, z drugiej – tragiczny, bo osamotniony i wykorzystywany. Na pewno przedstawienie, które zobaczymy na dużej scenie Tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego w wykonaniu znakomitych artystów Teatru im. Wandy Siemaszkowej zabawę stanowi przednią i na wysokim poziomie. Z braku (miejmy na dzieję, że chwilowego) innych propozycji, którymi tarnowian można by ucieszyć w okolicach Mikołaja i Bożego Narodzenia - gorąco polecam.

Katarzyna Cetera
zdjęcia – Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie (www.teatr-rzeszow.pl)

Moliere
CHORY Z UROJENIA
(Le Malade imaginaire)

przekład – Tadeusz Boy-Żeleński

reżyseria – Waldemar Śmigasiewicz
scenografia – Maciej Preyer
muzyka – Mateusz Śmigasiewicz

Obsada:
Belina, druga żona Argana - Dagny Cipora
Antosia, służąca - Justyna Król
pani Czyściel-Wonna, lekarka społecznica - Barbara Napieraj
Aniela, córka Argana - Małgorzata Pruchnik-Chołka
Pan Wiara, adwokat - Michał Chołka
Argan - Marek Kępiński
Tomasz Biegunka, młody lekarz bez dyplomu - Adam Mężyk
Kleant, zakochany w Anieli - Mateusz Mikoś
pan Biegunka, lekarz dyplomowany - Piotr Napieraj
brat Argana - Robert Żurek

asystent reżysera – Mateusz Mikoś
inspicjent, sufler – Anna Jochym

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
premiera na Dużej Scenie
25 marca 2017