Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

SIÓDMA EDYCJA SCENY OTWARTEJ

(spotkanie drugie)

Podczas najbliższego weekendu zakończą się festiwalowe zmagania - zapowiada Katarzyna Cetera. Przed nami jeszcze tylko pokazy tanecznych miniatur w ramach projektu warsztatowego INKUBATOR TAŃCA – najnowszej propozycji programowej tej tarnowskiej, jesiennej, tanecznej imprezy. Prezentacje finałowe odbędą się w sobotę w Centrum Sztuki Mościce. Ich widzami będzie nie tylko festiwalowa publiczność, ale także jurorzy – wybitni choreografowie, mistrzowie tańca: Zofia Rudnicka, Jacek Przybyłowicz oraz Witold Jurewicz. W niedzielę również konkurs choreograficzny zatytułowany THE ESSENCE OF MOTION, adresowany do początkujących choreografów, który  zamknie siódmą edycję Sceny Otwartej.

   

SCENA OTWARTA to prawdziwe święto sztuki tańca współczesnego. Podczas tej imprezy możemy co roku w Tarnowie oglądać najciekawsze i najbardziej nowatorskie propozycje teatrów tańca – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Ubiegły weekend stanowił zapewne kulminację wszystkich tegorocznych przedsięwzięć festiwalowych. W sobotę, 14 października, na deskach Teatru im. Ludwika Solskiego (to jeszcze jedno gościnne miejsce, gdzie wystąpili w tym roku zaproszeni artyści) zaprezentował się niemiecki teatr tańca Tanzkompagnie Giessen. Tarek Assam, dyrektor artystyczny niemieckiej sceny, przedstawił tarnowskiej publiczności SMALL MEMORIES – przedstawienie odwołujące się do projekcji, wspomnień pamięci i zapomnienia. Scenografia widowiska przedstawiała grożący zawaleniem budynek w Gießen, przed którym została umieszczona – tak popularna dziś podczas różnych imprez rodzinnych – fotobudka. To w niej poszczególne postacie usiłują – z różnym skutkiem – zatrzymać wspomnienia. Przedstawieniu towarzyszy niezwykła, sugestywna muzyka grupy Pan Sonic i ekspresyjne utwory trębacza Arve Henriksena.

   

Kolejnym tanecznym rarytasem, który można było zobaczyć na scenie tarnowskiego teatru w niedzielę, 15 października, był REM – interdyscyplinarne widowisko, łączące teatr, choreografię baletową, literaturę, wideo-art i muzykę. REM w nielinearny – a może nawet antylinearny – sposób odwołuje się do snu i pokrewnej mu śmierci. Porusza temat przemijania sygnalizując, że każdy koniec jest jednocześnie początkiem. Spektakl niezwykle trudno jest opisać słowami – twórcy odwołują się przede wszystkim do zmysłów i pragnień odbiorcy: tych uświadomionych i tych, które tkwią głęboko w jego podświadomości. Światło ściera się tu z mrokiem, a potrzeba wyciszenia – z rozdzierającym krzykiem. Narracja poprowadzona jest w sposób intuicyjny, ale subtelny. Wieść gminna niesie, że podczas warszawskich pokazów interdyscyplinarność przekazu podkreślona została w projekcie również sensualnie – widownię otulał zapach jaśminu. Tego zapachu pewnie mi zabrakło podczas festiwalowego spektaklu.

   

Weekend festiwalowy wzbogaciły także dwudniowe warsztaty choreoterapii prowadzone przez certyfikowanych instruktorów tańca terapeutycznego zrzeszonych przy Polskim Stowarzyszeniu Choreoterapii: Karinę Kocieniewską i  Ilonę Zachariasz, a także promocja książki NIENASYCENIE SPOJRZENIA pod redakcją Anny Królicy – albumu prezentującego 160 fotografii, prace 21 autorów, sylwetki twórców oraz teksty krytyczne.


 
Katarzyna Cetera
 
SMALL MEMORIES

choreografia – Tarek Assam
scenografia i kostiumy – Lukas Noll
dramaturgia – Cornelia von Schwerin
światła – Manfred Wende
wsparcie – Christina Comtesse, Emmanuel Gasqueze
zdjęcia – Rolf K. Wegst
Tancerze: Caitlin-Rae Crook, Maria Adriana Dornio, Magdalena Stoyanova,
Sven Krautwurst, Bayarbatar Narangerel, Yusuke Inoue 

Tanzkompagnie Gießen,
Premiera: 15 lutego 2015 roku

Projekt „REM” 

reżyseria – Piotr Hull
dramaturgia, tekst – Anka Herbut
video-art – Martyna Iwańska
kostiumy – Marta Fiedler, Agata Strzałkowska
muzyka i opracowanie muzyczne - Marta Radwan
make-up – Maja Adamiak
opracowanie graficzne – Jacek Kmiecik
manager projektu – Izabela Bek
koordynator projektu – Estera Jasińska
konsultacja projektu – Krzysztof Materna
 
Występują:

Marcin Bosak
Zofia Rudnicka
Paweł Koncewoj – pierwszy solista Polskiego Baletu Narodowego
Marta Fiedler – pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego
solistki Polskiego Baletu Narodowego

Teatr Wielki – Opera Narodowa
Polski Balet Narodowy
Premiera – 23 marca 2016 roku