Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

NIE MA SNÓW ŚNIONYCH WSPÓLNIE

czyli Talii - część 7

Teatr Polski z Bielska-Białej zaprezentował wczoraj na deskach tarnowskiego teatru HUMANKĘ w reżyserii Agaty Puszcz. Scenariusz do tego spektaklu napisał Jarosław Murawski – stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat pięciu nagród (w tym grand prix) podczas XIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu w 2013 roku oraz podczas 6. Festiwalu „Boska komedia” w Krakowie za sztukę NA BOGA! w reżyserii Marcina Libera. Jego scenariusze - pisze Katarzyna Cetera. realizowała Ewelina Marciniak (GAŁGAN we Wrocławiu i MORFINA na podstawie powieści Szczepana Twardocha w Katowicach). MORFINA otrzymała Grand Prix Kaliskich Spotkań Teatralnych, Nagrodę Specjalną na Festiwalu Pierwszy Kontakt w Toruniu oraz trzy Złote Maski, śląskie nagrody teatralne – w tym nagrodę za najlepszy spektakl 2014 roku. Spektakl znalazł się w finale 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Kilka dni temu sztuka Jarosława Murawskiego KLESZCZ zdobyła główną nagrodę w konkursie dramaturgicznym „Demokracja. Nie tylko dla dorosłych”, ogłoszonym w marcu przez Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku oraz fundację MiastoKreacja na sztukę dla dzieci i młodzieży. która porusza temat wartości demokratycznych.

Przedstawienie Marcina Libera oparte na scenariuszu Jarosława Murawskiego  BYĆ JAK DR STRANGELOVE (CZYLI JAK PRZESTAŁEM SIĘ BAĆ I POKOCHAŁEM MUNDUR) dane mi było zobaczyć podczas ubiegłorocznego, 3. Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Nie zrobił na mnie wówczas wrażenia ani spektakl ani scenariusz, co nie zmienia faktu, że Rafał Kosowski grający w tym przedstawieniu tytułową rolę otrzymał wyróżnienie aktorskie.

HUMANKA to kolejny spektakl oparty na scenariuszu Jarosława Murawskiego, który bierze udział wOgólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – tym razem w 23. edycji. Trzymamy oczywiście kciuki.

Futurystyczna wizja przyszłości – niedalekiej przecież – przejawia się w scenografii, muzyce i świecie, o którym opowiada bielskie przedstawienie. Ludzie już nie komunikują się między sobą, nie wchodzą ze sobą w relacje – najlepsi przyjaciele spotykają się nie po to, żeby porozmawiać, tylko żeby… zagrać w grę komputerową. Na świecie pojawiają się coraz doskonalsze humanoidy – rodzaju męskiego i żeńskiego. Można sobie takiego kupić – w cenie używanego samochodu – i dowolnie używać. Roboty spełniają oczekiwania (można sobie do niego dokupić oprogramowanie), w zasadzie – poza jednym miejscem na szyi – nie można ich odróżnić od człowieka. Humanoidy nie mają wad ale… w toku akcji okazuje się, że cierpią, że są krzywdzone – w związku z tym trzeba objąć maszyny ochroną prawną.

Okazuje się też, że jedyną wadą humanoida jest to, że… nie można się go „pozbyć”. Tomasz Sknadaj określa kontekst scenariusza Murawskiego: widzę echa dystopii Huxleya z [utworu] NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT czy MY Zamiatina ale też wizji ludzkości, którą serwuje nam Phillip K. Dick w CZY ANDROIDY ŚNIĄ O ELEKTRYCZNYCH OWCACH lub Mamoru Oshii w GHOST IN THE SHELL. Z jednej strony mamy świat, który opiera się o hedonizm, wszystko dla ludzi - chcesz być szczęśliwy? Kup i weź tabletkę. Chcesz kogoś kochać, czuć wobec niego/niej pożądanie? Kup i weź tabletkę. Chcesz mieć kochankę? Kup robota, który przypomina człowieka i będzie w 100% Tobie wierny i spełni każde życzenie. Robot ten zaś nie tyle będzie przypominać co będzie doskonale imitować człowieka. Gdzie jednak zaczyna zacierać się granica człowieczeństwa? Kiedy możemy uznać coś za osobny byt?

Spektakl młodej – a już utytułowanej – reżyserki z banalnej już tematyki relacji między mężczyzną a kobietą czyni dzieło o tematyce egzystencjalnej. Szuka odpowiedzi na pytanie o perspektywy dzisiejszego świata. Ten świat bowiem już istnieje. Już dziś wolimy spojrzeć na ekran smartfona, żeby zobaczyć, gdzie jest i co czuje kolega – niż odwiedzić do i po prostu pogadać.
 
Dziś przed nami ostatni spektakl konkursowy. W finale zobaczymy Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu z przedstawieniem ZAPOLSKA SUPERSTAR (CZYLI JAK PRZEGRYWAĆ, ŻEBY WYGRAĆ. Potem dwa dni pozakonkursowe – w niedzielę finałowa gala, odczytanie jurorskiego werdyktu i rozdanie nagród.

Katarzyna Cetera

Jarosław Murawski
HUMANKA

reżyseria - Agata Puszcz
asystent reżysera – Michał Czaderna
scenografia – Paulina Czernek
asystent scenografa – Marzena Wodziak
kostiumy – Iga Sylwestrzak
muzyka – Kamil Tuszyński
ruch sceniczny – Mateusz Wojtasiński
identyfikacja i multimedia – Tomasz Tobys
inspicjentki – Renata Sladeczek, Halina Mieszczak

Obsada
Em – Michał Czaderna
Szi – Oriana Soika
Dżo – Daria Polasik-Bułka
Markus – Piotr Gajos
Matka – Barbara Guzińska
Edi – Sławomir Miska
Głos – Zofia Schwinke

Projekcja:
 Ojciec – Adam Myrczek
 Kelnerka – Anisa Raik
 Kit – Mateusz Wojtasiński
 Asystent – Grzegorz Sikora

Premiera 28 maja 2016
Teatr Polski w Bielsku Białej