Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Hycnar za Porcariego

Czyli zamienił stryjek siekierkę na kijek. Tak można by skwitować wymianę dyrektorów artystycznych w tarnowskim teatrze. Można by ale nie uchodzi, wszak nowy dyrektor to nowe otwarcie, nowe rozdania i zadania więc i kredyt  nadziei i zaufania. Od władz i widzów, którzy pomimo dotychczasowych turbulencji repertuarowych i obsadowych, kochają swój teatr. Obaj panowie, Marcin i Jakub, mają nawet podobna fizjonomię i teatr swój, ale także nasz, każdy z nich widzi ogromny – ustępujący ma ewidentną klęskę za sobą, drugi ewentualny sukces dopiero przed sobą. Dla obu panów to dyrektorskie debiuty. Ciekawe dlaczego od jakiegoś czasu Tarnów staje się poletkiem, by nie rzec poligonem doświadczalnym dla teatralnych rewolucjonistów. Dyrektor Porcari był człowiekiem z zewnątrz i tak naprawdę nigdy nie stał się tarnowianinem, co oczywiście zarzutem nie jest. Z innej pozycji startuje dyrektor Hycnar, wywodzący się z Tarnowa, gdzie zdał maturę i gdzie w wieku 12 lat debiutował na scenie, którą teraz od 1 czerwca przyszło mu kierować. Tak więc to nasz człowiek i powinien znać, a  przynajmniej wstępnie orientować się w tym, co w kulturalnej trawie Tarnowa piszczy… .  Aliści, jak się okazało na pierwszej po nominacji konferencji prasowej zwołanej na Małej Scenie teatru  we środę 7 czerwca, nie za bardzo wie, w jakim środowisku przyszło mu działać. Otóż w słowie wstępnym uprzejmy był stwierdzić, że w naszym mieście działa tylko jeden teatr, podczas gdy od 35 lat ma tutaj siedzibę w pełni profesjonalny, znany w całej Polsce Teatr Nie Teraz, stworzony i kierowany przez reżysera i pisarza Tomasza A. Żaka, którego zespół częściej występuje w Warszawie – niż w Tarnowie. I szkoda, że siedzący obok nowego dyrektora, jego mentor i promotor dyrektor naczelny Solskiego nie sprostował tego ewidentnego przekłamania. A przecież rozum nakazywałby dyr. Hycnarowi wizyty i zapoznanie się, przynajmniej z najważniejszymi, instytucjami kulturalnymi w mieście, o ofercie współpracy nie wspominając, bo to rozumie się samo przez się. Z przedstawionych planów repertuarowych w sezonie 2017/2018 wynika, że na Dużej Scenie  odbędzie się cztery premiery: „Porachunki z katem” /15.09.2017./, „Poskromienie złośnicy” /31.12.2017./, „Balladyna” /25.03.2018./ i „Akademia Pana Kleksa” /3.06.2018./, zaś na Małej Scenie dadzą „Siostrę twojej siostry”/29.04.2018./. Ponad to na Scenie Underground pokażą „Heroiny”/17.06.2018./ - szczegóły poniżej. Otwartym tylko pozostaje pytanie: Kto kogo będzie poskramiał? Kim i czym oraz jak?... W sytuacji znanej powszechnie mizerii aktorskiej /nie odchodzi z zespołu nikt, a przychodzą jeno dwie panie/ i materialnej /dotacja + remont zaplecza/. Wisienką na tym konferencyjnym torcie było przedstawienie nowej pani Kierownik Literackiej Teatru Agaty Zdziebłowskiej, która ze stanowiska suflera i inspicjenta oraz asystenta reżysera w warszawskich teatrach awansowała na szefa literackiego naszego teatru. No cóż, pozostając w Beckettowskich „oparach absurdu” z Mrożkiem i Gogolem w tle wypada mieć nadzieję, że tym razem będzie to dobra zmiana dla teatru i jego widzów.

Nadchodzący rok w tarnowskim teatrze pod artystyczną dyrekcją Marcina Hycnara zdominowany zostanie przez płeć piękną. Nowy dyrektor artystyczny, który swoją pracę rozpoczął 1 czerwca, do współpracy zaprosił same panie. – Najbliższy sezon upłynie pod hasłem „kobiety o kobietach”. Do Tarnowa przyjadą same reżyserki, które przyjrzą się roli kobiety na przestrzeni lat w sztuce i życiu, i wezmą „na warsztat” te najbardziej znane z literatury postaci kobiece – podkreślał Marcin Hycnar, nowy dyrektor artystyczny.

Pierwszą premierą Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie w nadchodzącym sezonie będzie sztuka współczesnego irlandzkiego dramatopisarza i reżysera filmowego Martina McDonagha Porachunki z katem. Ta czarna komedia została nagrodzona najbardziej znaczącym brytyjskim wyróżnieniem teatralnym – Laurence Olivier Award za rok 2015 w kategorii „najlepsza nowa sztuka”, a w czerwcu 2016 roku otrzymała nagrodę South Bank Sky Arts Award. Premiera spektaklu w reżyserii Marcina Hycnara, nowego dyrektora artystycznego tarnowskiej sceny, ze scenografią i kostiumami Julii Skrzyneckiej i muzyką Mateusza Dębskiego, odbędzie się 15 września 2017 i zainauguruje tegoroczny Ogólnopolski Festiwal Komedii TALIA. - Porachunki z katem to nie jedyna prapremiera, jaką zamierzamy zrealizować. W sezonie 2017/2018 aż trzy tytuły zostaną wystawione po raz pierwszy na polskiej scenie teatralnej. - podkreśla dyrektor artystyczny Marcin Hycnar. 

Kolejne spektakle zaplanowane na nowy sezon przygotują zaproszone do Tarnowa Reżyserki. Kobiety opowiedzą o kobietach, realizując różnorodne teksty – od klasycznych po współczesne, przyjrzą się sytuacji kobiet w dzisiejszym świecie, zmierzą się ze stereotypami, opowiedzą o wielkich bohaterkach i zwykłych dziewczynach.

Pierwszą inscenizacją zrealizowaną pod hasłem „kobiety o kobietach” będzie Poskromienie złośnicy Williama Shakespeare’a w interpretacji reżyserki i aktorki Anny Gryszkówny. Ta gorzka komedia o odwiecznej walce płci stawia wciąż aktualne pytania o pozycję kobiety w społeczeństwie, prawo do własnej tożsamości w męskim świecie, możliwość życia wbrew utartym schematom i narzucanym od wieków rolom. Premiera spektaklu odbędzie się w wieczór sylwestrowy.

25 marca 2018 tarnowski teatr pokaże Balladynę Juliusza Słowackiego w reżyserii Bożeny Suchockiej. Wielki romantyczny dramat łączy w sobie szekspirowską tragedię z ludową baśnią, balladą, świat rzeczywisty przeplata się w nim z fantastycznym, a wszystko przesycone jest ironią i groteską. To historia zbrodni, winy i kary, której główna bohaterka jest jedną z najbardziej fascynujących i niejednoznacznych kobiet w polskiej literaturze, to, jak pisała Maria Janion „rzadka w naszej literaturze postać kobieca wyposażona w pełnię suwerenności, to wspaniała bohaterka tragiczna”.

Pod koniec kwietnia na Małej Scenie odbędzie się prapremiera spektaklu Siostra twojej siostry w reżyserii Anny Wieczur – Bluszcz na podstawie scenariusza filmowego Lynn Sheltonn. To pełna czułości i momentami bardzo dowcipna opowieść o skomplikowanej relacji dwóch sióstr i przyjaciela jednej z nich. Czas spędzony wspólnie w położonym na odludziu domu doprowadzi do ujawnienia skrywanych uczuć i niewypowiedzianych pragnień.

Na początku czerwca w niesamowity świat Akademii Pana Kleksa najmłodszych widzów przeniesie Daria Kopiec – absolwentka Wydziału Operatorskiego PWSTiF w Łodzi i studentka Wydziały Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Spotkanie z Ambrożym Kleksem, magistrem spraw zmyślonych i wiedzy niepojętej, oraz jego niesfornymi podopiecznymi będzie niezapomnianą podróżą do świata wyobraźni, w którym nic nie jest niemożliwe.

Ostatnią premierą sezonu będzie spektakl Heroiny na podstawie autorskiego scenariusza reżyserki i dramatopisarki Agaty Biziuk, napisanego specjalnie dla tarnowskiego teatru. To próba spojrzenia na dobrze znane z polskiej historii postaci kobiece pod zupełnie nowym kątem – zbiór opowieści o tych, które historia pozostawiła w cieniu słynnych mężów, ojców i braci, o królewskich żonach i kochankach, bez których losy naszego kraju potoczyłyby się bez wątpienia zupełnie inaczej. Premiera spektaklu planowana jest na 17 czerwca 2018 na Scenie Underground.

Plan premier w sezonie 2017/2018


Martin McDonagh „Porachunki z katem” 

prapremiera polska 15.09.2017 r., Duża Scena

 pokazy przedpremierowe 13-14.09.2017 r.

 kolejne spektakle: 20-22.10.2017 r. oraz 15-17.11.2017 r.

 tłumaczenie: Klaudyna Rozhin

 reżyseria: Marcin Hycnar

 scenografia i kostiumy: Julia Skrzynecka

 muzyka: Mateusz Dębski

 reżyseria światła: Karolina Gębska


William Shakespeare „Poskromienie złośnicy” 

premiera 31.12.2017 r., Duża Scena

 pokazy przedpremierowe 29-30.12.2017 r.

 tłumaczenie: Stanisław Barańczak

 adaptacja i reżyseria: Anna Gryszkówna

 scenografia, kostiumy, światło, wizualizacje: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień

muzyka: Andrzej Perkman


Juliusz Słowacki „Balladyna” 

premiera 25.03.2018 r., Duża Scena

 pokazy przedpremierowe 23-24.03.2018 r.

kolejne spektakle: 27-28.03.2018 r.

 reżyseria: Bożena Suchocka

 scenografia: Jan Kozikowski


Lynn Shelton „Siostra twojej siostry” 

prapremiera polska 29.04.2018 r., Mała Scena

 pokazy przedpremierowe 27-28.04.2018 r.

tłumaczenie: Patrycja Miljevi

 adaptacja i reżyseria: Anna Wieczur-Bluszcz


Jan Brzechwa „Akademia Pana Kleksa” 

premiera 3.06.2018 r., Duża Scena

 pokazy przedpremierowe 1-2.06.2018 r.

 reżyseria: Daria Kopiec


Agata Biziuk „Heroiny” 

prapremiera polska 17.06.2018 r., Scena Underground

 pokazy przedpremierowe 15-16.06.2018 r.

kolejne spektakle: 22-24.06.2018 r.

 scenografia: Katarzyna Piel

 muzyka: Piotr Klimek

 choreografia: Witold Jurewicz


MARCIN HYCNAR 

Aktor, reżyser. Absolwent Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii (2016) Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Wykładowca na Wydziale Reżyserii tej warszawskiej uczelni. W latach 2006–2016 aktor Teatru Narodowego. Od 1 czerwca 2017 dyrektor artystyczny Teatru im. Ludwika Solskiego     w Tarnowie.

Na scenie debiutował w wieku 12 lat na deskach Tarnowskiego Teatru im. Solskiego w tytułowej roli w Małym Księciu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego inscenizowanym przez Cezarego Domagałę (1995).

W czasie studiów aktorskich współpracował ze stołecznym Teatrem Polskim – zagrał Donalbajna w Szekspirowskim Makbecie w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego (2005)i Telemacha w Odysei Homera, inscenizacji Jarosława Kiliana (2005).  W tym czasie po raz pierwszy wystąpił również w Teatrze Narodowym w roli Jacka Gołębia w 2 maja Saramonowicza, realizacji Agnieszki Glińskiej (2004). Rok później pokazał znakomity portret Fuksa w Gombrowiczowskim Kosmosie w scenicznej interpretacji Jerzego Jarockiego (także wersja telewizyjna – 2006).

Kiedy więc w 2005 roku grał w przedstawieniach dyplomowych warszawskiej Akademii Teatralnej, miał już spore doświadczenie – na szkolnej scenie z powodzeniem wcielił się w Plazmonika Blödestauga, bohatera Bezimiennego dzieła Witkacego w reżyserii Jana Englerta; interpretował postaci Tuzenbacha i Rodego w Trzech siostrach Czechowa  w inscenizacji Agnieszki Glińskiej.

W Teatrze Narodowym przejmująco zagrał zbuntowanego intelektualistę Artura w Tangu Mrożka, realizacji Jerzego Jarockiego (2009, wersja telewizyjna – 2012). Współpracował tutaj z Agnieszka Glińską – był ironicznym Katurianem w Poduszycielu McDonagha (2006), złamanym przez wojnę młodym inteligentem Pawłem, bohaterem Pożegnań wg Dygata (2012), czy wreszcie groteskowym Szambelanem w Iwonie, księżniczce Burgunda Gombrowicza (2014). Grał w przedstawieniach Jana Englerta: Gustawa w Ślubach panieńskich Fredry (2007, wersja telewizyjna – 2017), Plazmonika Blödestauga            w Bezimiennym dziele (2013); wcielił się także w postać Kordiana I w Kordianie Słowackiego, przedstawieniu przygotowanym w rocznicę 250-lecia Teatru Narodowego (2015). Współpracował z Arturem Tyszkiewiczem; zagrał Marka w kameralnym dramacie Mrok Bielińskiego (2008) i Kostryna w Balladynie Słowackiego (2009). Wystąpił jako Posłaniec w Szekspirowskim Wiele hałasu o nic w reżyserii Macieja Prusa (2008), tytułowy Lorenzaccio w dramacie de Musseta w inscenizacji Jacquesa Lassalle’a (2011) oraz Jonathan Harker w Nosferatu na motywach Draculi Stokera w reżyserii Grzegorza Jarzyny (2011). Na narodowej scenie można go oglądać również w poruszającej roli młodocianego władcy Karola IX w Królowej Margot Dumasa, przedstawieniu Grzegorza Wiśniewskiego (2012). W Teatrze Narodowym pracował z Piotrem Cieplakiem, grał Asesora najpierw w inscenizowanych czytaniach PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (2015/2016), a następnie     w sześciodniowym maratonie dwunastu ksiąg Pana Tadeusza (20–25 maja 2016). Wystąpił również w autorskim przedstawieniu Piotra Cieplaka Soplicowo – owocilpoS. Suplement, gorzkiej i pełnej czarnego humoru scenicznej refleksji nad Mickiewiczowskim poematem (2016).

Pracował nad twórczością Ireneusza Iredyńskiego – w Teatrze Narodowym zagrał Pana w Kreacji, spektaklu Bożeny Suchockiej (2010), z kolei w Teatrze Polskiego Radia wyreżyserował Słuchowisko tego autora (wystąpił w nim także w roli Realizatora, 2014).

Współpracował z warszawskim Teatrem Syrena, gdzie z powodzeniem grał w repertuarze komediowym – był m.in. Lawrencem w spektaklu Lawrence & Holloman Panycha w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza (2011). Ponownie spotkał się z tym reżyserem kreując rolę Claude’a w przedstawieniu impresaryjnym Tito Productions Imię (2014)
 
Występował także w teatrze radiowym, m.in. wcielił się w postać Szekspirowskiego Hamleta w przedstawieniu przygotowanym przez Waldemara Modestowicza (2011). W Teatrze Polskiego Radia wyreżyserował Piwnicę Sylwii Chutnik (2014), Morderstwo w hotelu Santa Caterina Iredyńskiego (2015) oraz Dom tajemnic Grabińskiego (2016).

Jako reżyser debiutował w warszawskim Och-Teatrze z aktorami Teatru Montownia, przygotował wówczas opowiadający o sensie sztuki i aktorstwa Aaa zatrudnimy starego clowna Vișnieca (2011). Rok później na scenie Teatru Polonia wyreżyserował monodram  w wykonaniu Anety Todorczuk-Perchuć Matka Polka terrorystka Wasilewskiej (2012).  W 2013 roku w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie wziął na warsztat psychologiczny thriller W mrocznym rocznym domu Amerykanina Neila LaBute’a. Na deskach warszawskiego Teatru Powszechnego zrealizował monodram Kolorowa, czyli biało-czerwona Przybyły (2013), a następnie  zaprawiony humorem i goryczą komediodramat Jakobi i Leidental Hanocha Levina (2014).

W ostatnich latach zaadaptował na scenę i wyreżyserował, mówiące o ludzkich tęsknotach i niespełnieniach Opowiadanie brazylijskie wg Iwaszkiewicza (Teatr Narodowy, 2014), pokazał współczesną interpretację mitu wielkiej miłości – Romea i Julię Shakespeare’a (Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2015). Ze studentami Akademii Teatralnej przygotował spektakle dyplomowe Tonacja blue Hare’a (2014) i Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki (2016).
W mijającym sezonie wyreżyserował Opowieść zimową Williama Shakespeare’a na Dużej Scenie Teatru Narodowego w Warszawie

Marcin Hycnar ma na swoim koncie także role w spektaklach Teatru Telewizji. Zagrał m.in.: Żelazko w Od dziś będziemy dobrzy Pawła Sali (2004), Martina w Pieniądzach i przyjaciołach w reżyserii Agnieszki Glińskiej (2005), Wnuczka w Dobrze Tomasza Mana (2006) oraz Michaela Ben Szakeda w Rzeczy o banalności miłości Liebrecht w reżyserii Feliksa Falka (2012).

Występował na dużym ekranie jako Marian w Ogrodzie Luizy w reżyserii Macieja Wojtyszki (2007), Bartek w Drzazgach Macieja Pieprzycy (2008) i KOR-owiec Rysiek w Wałęsie. Człowieku z nadziei Andrzeja Wajdy (2013). Grał w serialach, m.in. Pawła Zwoleńskiego w Barwach szczęścia (2007–2015). 

Jego sztuka dramatyczna Sieroty z Waterknees została opublikowana w miesięczniku poświęconym dramaturgii współczesnej Dialog (nr 7-8/2014).

Marcin Hycnar jest laureatem wielu nagród. Otrzymał główną nagrodę aktorską za rolę Plazmonika Blödestauga w Bezimiennym dziele Witkacego w reżyserii Jana Englerta w Akademii Teatralnej w Warszawie na Festiwalu Szkół Teatralnych ISTROPOLITANA PROJECT w Bratysławie (2006). Zdobył Grand Prix za wybitną osobowość sceniczną, nagrodę publiczności, nagrodę dziennikarzy, nagrodę Jana Machulskiego oraz nagrodę redakcji Gazety Festiwalowej „Tupot”, a także wyróżnienie Szkoły Reduta Berlin na 24. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2006). Został również uhonorowany Nagrodą im. Andrzeja Nardellego Sekcji Krytyków ZASP za najlepszy debiut aktorski sezonu 2005/2006, za rolę Fuksa w Kosmosie Gombrowicza w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym (2006).  Jest dwukrotnym laureatem Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola męska”, został wyróżniony za role w Teatrze Narodowym: Marka w Mroku Bielińskiego w reżyserii Artura Tyszkiewicza (2008) i Karola IX w Królowej Margot Dumasa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2013).  Otrzymał Nagrodę im. Leona Schillera za osiągnięcia w dziedzinie sztuki aktorskiej, m.in. za role Marka w Mroku i Artura w Tangu Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym (2010). Za rolę Artura został uhonorowany także Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza (2010). Jest laureatem Talentu Trójki w kategorii „Teatr” (2011) oraz dwukrotnym laureatem Grand Prix Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie: za tytułową rolę w słuchowisku Hamlet Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Modestowicza (2012) oraz za rolę Artura w telewizyjnej realizacji Tanga Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego (2013). Na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie otrzymał II nagrodę za reżyserię spektaklu Jakobi i Leidental (2014). Został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2017).

  
Agata Zdziebłowska – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie (2014 r.). Pracowała jako sufler i inspicjent w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy. Była asystentem reżysera w Teatrze Narodowym (Iwona, księżniczka Burgunda reż. A. Glińska, Białe małżeństwo reż. A. Tyszkiewicz, Opowiadanie brazylijskie i Opowieść zimowa reż. M. Hycnar), Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy (Cabaret reż. E. Pietrowiak, Miarka za miarkę reż. O. Korsunovas, Wizyta starszej pani reż. W. Kostrzewski, Sługa dwóch panów reż. T. Bradecki), Teatrze Żydowskim (Golem reż. A. Smolar), Akademii Teatralnej (Panny z Wilka i Szkice z Dostojewskiego reż. M. Komorowska, Opowieści o zwyczajnym szaleństwie reż. M. Hycnar) oraz w Teatrze Telewizji (Listy z Rosji reż. W. Kostrzewski).
Od 1.06.2017 r. pełni funkcję Kierownika Literackiego Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Na podstawie materiałów Teatru im. L. Solskiego - Ryszard Zaprzałka (zdjęcia - Artur Gawle)

 fitness watches . photographer Johannesburg