Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

„Maryja, Matka ludzkości” – duchowa podróż przez objawienia w Guadalupe

To tytuł głośnego meksykańskiego filmu w reżyserii Andrésa Garrigó opartego na najstarszym dokumencie opisującym objawienia w Guadalupe – Nican mopohua, spisanym w języku nahuatl, dialekcie Indian Azteków. Film przenosi widzów w świat, gdzie duchowość łączy się z historią, prezentując nie tylko wydarzenia sprzed pięciu wieków, ale również współczesne świadectwa cudów za wstawiennictwem Matki Bożej z Guadalupe. Według szacunków stołecznych władz, po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią COVID-19, w dniach 8–12 grudnia 2022 bazylikę MB z Guadalupe odwiedziło łącznie ok. 11 mln osób. Znakomity film Andrésa Garrigó, to poruszające ludzi na całym świecieświadectwa i wezwania do modlitwy, która czyni cuda – to główne przesłanie filmu, który oglądać można w polskich kinach od 30 sierpnia, także w Kinie Kosmos w Centrum Sztuki Mościce.

 

Wszystko zaczęło się w grudniu 1531 r. na przedmieściach dzisiejszego miasta Meksyk, kiedy to Indianinowi Juanowi Diego Cuauhtlatoatzinowi (znanemu jako „Mówiący Orzeł”) czterokrotnie ukazała się Matka Boża. Znana w Meksyku jako Guadelupana i Morenita, ciemnoskóra Pani pozostawiła mu na płaszczu swój wizerunek. Do dziś można go oglądać w bazylice w Guadalupe.

 

W miejscu objawień wzniesiono początkowo kaplicę. Później, w latach 1974-76, powstała tam bazylika według projektu znanego meksykańskiego architekta Pedro Ramireza Vasqueza. Do dziś, z 22 tys. miejsc, uchodzi ona za najpojemniejszy kościół świata.

 

W 1895 r. papież Leon XIII ogłosił Matkę Bożą z Guadalupe Patronką Ameryki Łacińskiej. W 1945 r. zaś Pius XII ustanowił Ją Patronką całej Ameryki. Z kolei św. Jan Paweł II w czasie swej podróży do Meksyku 31 lipca 2002 r. kanonizował Juana Diego. Świadek XVI-wiecznych objawień uzyskał tytuł świętego jako pierwszy Indianin w historii.

 

Historia objawień w Guadalupe

 

To jeden z największych do dziś trwających cudów. Wizerunek Maryi nie stworzony ludzką ręką, utrwalony na lichej jakości płaszczu (tilmie) najpóźniej po pól roku powinien był się rozpaść. A jednak trwa nienaruszony od niemal pięciuset lat, gdy to Matka Boża ukazała się Indianinowi Juanowi Diego 12 grudnia 1531 roku na wzgórzu Tepeyac w Meksyku.

 

Maryja ubrana była w błękitny płaszcz i różową tunikę przepasaną czarną wstęgą, co dla Azteków symbolizowało ciążę. Zwróciła się do Juana Diego w jego ojczystym języku nahuatl: „Kocham cię, mój drogi synku. Jestem Maryją, Niepokalaną Dziewicą, Matką Prawdziwego Boga, który daje życie i je zachowuje. On jest Stwórcą wszystkiego, Panem nieba i ziemi. On jest wszechobecny. Chcę, aby w tym miejscu wybudowano świątynię, gdyż chcę tutaj okazywać miłość i współczucie temu ludowi i wszystkim ludziom, którzy szczerze proszą mnie o pomoc. Tutaj będę ocierać im łzy, uspokajać i pocieszać. Biegnij teraz do biskupa i powiedz mu, co tu widziałeś i słyszałeś”.

 

Juan Diego poprosił w związku z tym Maryję o jakiś znak, który przekonałby biskupa. Podczas kolejnego objawienia Maryja kazała Juanowi Diego wejść na szczyt wzgórza Tepeyac i zebrać do płaszcza rosnące tam róże. Było to niezwykłe zjawisko, ponieważ w Meksyku w grudniu nie kwitną kwiaty. Juan Diego natychmiast udał się do biskupa. Na jego oczach rozwiązał rogi płaszcza. Wtedy na podłogę wysypały się róże, a biskup i wszyscy obecni padli na kolana. Na tilmie mężczyzny zobaczyli wizerunek Maryi ze złożonymi rękami, ubranej w czerwoną szatę, spiętą pod szyją małą spinką w kształcie krzyża. Jej głowę przykrywał błękitny płaszcz z gwiazdami.

 

Pod wpływem objawień oraz wymowy obrazu Aztekowie masowo zaczęli przyjmować chrześcijaństwo, co zapoczątkowało ewangelizację całej Ameryki Łacińskiej. Dziś ten cudowny wizerunek, znajdujący się w bazylice w Guadalupe, przyciąga corocznie miliony pielgrzymów z całego świata.

 

Ksiądz Jerzy Jastrzębski, prowadzący Apostolat Różańca i Płaszcza Najświętszej Maryi Panny z Guadalupe, podkreśla, że film ukazuje „jak spotkanie z Maryją zmienia ludzkie serca”.

 

Sam film jest dokumentem, zrealizowanym w Meksyku i utrzymanym w latynoskiej konwencji estetycznej. Oznacza to, że niektóre elementy (np. świetlista postać Maryi) są nieco przerysowane, co też ma swój urok. Istotą wartości produkcji są świadectwa ludzi, których życie dzięki wstawiennictwu matki Bożej radykalnie odmieniło się na lepsze.

 

Obraz Matki Bożej z Guadalupe fascynuje nie tylko wiernych, ale również naukowców. Tilma, na której znajduje się wizerunek, została wykonana z agawy – materiału, który w normalnych warunkach ulega rozkładowi po około 20 latach. Tymczasem, po niemal 500 latach, wizerunek Maryi zachował się w niemal idealnym stanie. Kolory nie wyblakły, a sama tilma nie uległa zniszczeniu, mimo upływu czasu i prób zniszczenia. Co więcej, badania wykazały, że barwniki użyte do stworzenia obrazu są nieznane nauce, a sam obraz nie nosi śladów pędzla, co sugeruje, że nie został on namalowany przez człowieka.

 

Ksiądz Jerzy Jastrzębski w wywiadzie dla Radia Warszawa zwraca uwagę na niezwykłe właściwości wizerunku: „Oczy Matki Bożej z Guadalupe posiadają nadzwyczajną głębię. Dostrzeżono w nich niezwykle precyzyjny obraz kilkunastu postaci – osób, które były u biskupa, gdy Juan Diego przyniósł kwiaty dane mu przez Matkę Bożą”. To odkrycie, wraz z innymi niezwykłymi zjawiskami związanymi z wizerunkiem, stanowi fascynujący temat dla badaczy i wiernych na całym świecie.

 

Maryja z Guadalupe, czczona jako patronka obu Ameryk i życia poczętego, ma szczególne miejsce w sercach wielu Polaków. Od 1953 roku Polska została powierzona jej opiece przez kardynała Mirandę y Gomeza na prośbę polskiego Episkopatu. Kopie jej wizerunku znajdują się w ponad 100 kościołach w Polsce, a wierni modlą się za jej wstawiennictwem, prosząc o ochronę życia i rodzin.

 

Film „Maryja, Matka ludzkości” nie tylko przedstawia historię objawień, ale również zachęca do modlitwy i zaufania Matce Bożej. Jak pokreśla ksiądz Jerzy Jastrzębski, „jedną z najważniejszych myśli tego filmu jest wezwanie rodziny: módlcie się razem na różańcu, bo jak nie będziecie się modlić, to nie dacie rady”.

 

W 2031 r. przypadnie 500. rocznica objawień Matki Bożej w Guadalupe. W związku z tym Kościół katolicki w Meksyku rozpoczął dziewięcioletnią nowennę przygotowującą do tego wielkiego jubileuszu. Ma ona na celu pogłębienie rozumienia wydarzenia z Guadalupe.

 

 

Post scriptu

 

Profesor Fernando Ojeda, na zlecenie Instytut Wyższych Studiów Guadalupańskich, przeprowadził badania nad obrazem Matki Bożej z Guadalupe. Zastosował matematyczną analizę obrazu, aby odsłonić tajemnicę skrywaną przez wieki. To niespotykane podejście pozwoliło mu prześledzić rozmieszczenie gwiazd i kwiatów na płaszczu Maryi, które przekształcił… w zapis nutowy.

 

Św. Juan Diego, usłyszał piękny śpiew podczas spotkania z Matką Bożą. Prof. Ojeda poszedł tym tropem i postanowił wykorzystać matematykę do analizy obrazu. Przeprowadził pionową linię przez środek wizerunku, a następnie wyznaczył linie przez 46 gwiazd na płaszczu, dzieląc je na dwie grupy po 23 gwiazdy. Te linie przekształcił w pięciolinie muzyczne, a w miejscach, gdzie znajdowały się gwiazdy i kwiaty, umieścił nuty.

 

Operacja ta, jak podkreślił prof. Ojeda, była czysto matematyczna, ale w jej dalszej realizacji pomógł mu profesjonalny muzyk. Zaproponowano, aby każdej pionowej linii przyporządkować dźwięki z klawiatury fortepianu. Wynik? Melodia o doskonałej harmonii, której istnienie potwierdziły kolejne badania.

 

Aby zweryfikować swoje odkrycie, prof. Ojeda przeprowadził podobne analizy z innymi kopiami malarskimi wizerunku, w których gwiazdy były ułożone inaczej. Wyniki tych analiz były jednak rozczarowujące – zamiast harmonii powstawała kakofonia. Podobne rezultaty uzyskano, badając układ gwiazd nad Meksykiem z dnia 12 grudnia 1531 roku o różnych godzinach. Tylko układ z godziny 6:45 tworzył doskonałą harmonię, co wskazuje na wyjątkowość tego momentu.

 

Po zebraniu danych, prof. Ojeda załadował zapis nutowy do programu komputerowego do tworzenia muzyki. To, co usłyszał, przerosło jego oczekiwania – usłyszał melodię o doskonałej harmonii. Muzyk Jorge Carlos Milan Magaña dokonał aranżacji symfonicznych na podstawie tych nut, czerpiąc inspirację z dzieł Mozarta i Bacha.

 

Zebrał i opracował m.in. na podstawie materiałów Aleteia PolskaRyszard Zaprzałka

Zobacz również:

Notre Dame to Matka Boża

która niczym Feniks powstała z popiołów wolna od ran zadanych jej przez pożar z 15 kwietnia 2019 r.   Katedra Notre Dame, którą w kwietniu 2019 r. zniszczył pożar, dzisiaj 7 grudnia br. zostaje zwrócona

Czytaj więcej....

Gigant wiary, a nie jakiś krasnal!

czyli 8 rzeczy o św. Mikołaju, wielkim orędowniku.   Święty Mikołaj, biskup Miry był człowiekiem o wielkim sercu i nieskazitelnej wierze. Swój duży majątek oddał biednym. Tępił herezję i uzdrawiał chorych. Wspomnienie św. Mikołaja celebrujemy

Czytaj więcej....

Czekanie na cud

czyli profanum i szczypta sacrum   Pora ku temu więcej niż dobra, bo przecież wchodzimy w czas Adwentu, a więc oczekiwania właśnie. Moja wiedza podpowiada mi w tym kontekście – pisze w swoim cotygodniowym felietonie

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl