Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

XXXV Tydzień Talentów za nami...

Ten, będący jedną ze znaczących muzycznych wizytówek miasta i regionu Festiwal, który do tej pory przez przeszło trzy dekady odbywał się jesienią, w tym roku po raz pierwszy zorganizowano w maju, uwzględniając sugestie melomanów i przyjaciół Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Te Muzyczne Dionizje od kilku lat funkcjonują w formule Warsztatów z Mistrzami. Ich uczestnicy wybierani są spośród najwybitniejszych młodych laureatów konkursów krajowych i zagranicznych, stojących u progu swojej drogi artystycznej, a ich udział jest promowany przez znakomitych pedagogów i czołowych wykonawców współpracujących z Centrum Paderewskiego. W tym roku reprezentowali różne ośrodki muzyczne: Poznań, Warszawę, Kraków, Kielce, Tarnów, Tuchów i Domosławice. Nierzadko ich występ w Kąśnej Dolnej to przepustka do wielkiej krajowej, a bywa że i międzynarodowej kariery. W tym roku w roli mentorów wystąpili prof. Klaudiusz Baran – Rektor Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, najlepszy polski akordeonista i bandoneonista, czołowa polska pianistka, prof. Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Joanna Marcinkowska oraz Łukasz Długosz – uznany przez krytyków za najwybitniejszego flecistę swojej generacji. Ich wirtuozerię mogliśmy podziwiać podczas recitali mistrzowskich 21 i 25 maja w Dworze I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Tradycyjnie jeden z koncertów festiwalowych poświęcony został najbardziej uzdolnionym uczniom tarnowskiej szkoły muzycznej. „Tarnowskie Talenty” zaprezentowały się 22 maja w Sali Lustrzanej w Tarnowie. Koncert finałowy tegorocznego jubileuszowego Tygodnia Talentów wypełniło „Trzech Tenorów na bis”. 28 maja w Letniej Sali Koncertowej kompleksu dworsko-parkowego I. J. Paderewskiego wystąpili wybitni maestro: Dariusz Stachura, Adam Sobierajski oraz w roli gospodarza dyrektor Centrum Paderewskiego Łukasz Gaj. Podczas galowego koncertu zaprezentowali się również wyróżnieni uczestnicy warsztatów. Poniżej szczegóły pióra Moniki Partyk oficjalnej recenzentki tegorocznego Tygodnia Talentów.

Czytaj więcej...

Tydzień Talentów 2017

 Warsztaty z Mistrzami w Centrum Paderewskiego

Jego podstawowym celem jest promocja młodych artystów poprzez danie im możliwości rozpoczęcia kariery na estradach koncertowych.  „Tydzień Talentów" organizowany od 1982 roku jest najstarszą tego rodzaju imprezą w regionie, o takiej randze i rozpoznawalności, nie tylko w Polsce ale i na świecie. Dla wielu młodych muzyków występ w Tarnowie jest nierzadko pierwszym krokiem w do wielkiej kariery artystycznej. Najlepiej świadczą o tym nazwiska aktualnych gwiazd polskiej kameralistyki, m.in. pianistów Waldemara Malickiego i Krzysztofa Jabłońskiego, wiolonczelisty Rafała Kwiatkowskiego, czy skrzypków Rafała Blechacza /późniejszego zwyciężcy Konkursu Chopinowskiego/ i Kuby Jakowicza, którzy właśnie w Tarnowie rozpoczynali swoje wielkie kariery. To na jednym z pierwszych koncertów Tygodnia Talentów wystąpił wielce wówczas obiecujący wiolonczelista Andrzej Bauer, podówczas student I roku warszawskiej Akademii Muzycznej, obecnie najwybitniejszy polski muzyk grający na tym instrumencie. Przed nami XXXV jubileuszowa edycja Tygodnia Talentów, która w dniach 21-28 maja odbywać się będzie tradycyjnie w Kąśnej Dolnej, znanym szeroko  mateczniku tarnowskich melomanów /i nie tylko/, urokliwym dworku wielkiego pianisty i kompozytora, patrioty i polityka - mistrza Ignacego Jana Paderewskiego. To tutaj najzdolniejsi młodzi artyści z całej Polski pod czujnym okiem Mistrzów będą szlifować swój warsztat muzyczny.

Czytaj więcej...

Zapomniana, odnaleziona i ocalona

Taka jest idea Międzynarodowych Festiwali Muzyki Odnalezionej, które już od 24 lat odbywają się w Tarnowie. To jedyna tego typu impreza na świecie, w dodatku wymyślona i od początku, tj. od 1994 roku organizowana przez  tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban (fortepian) i Henryka Błażeja (flet). Głównym założeniem Festiwalu jest przywracanie pamięci zapomnianym utworom kameralnym i symfonicznym, polskim i obcym. Powody zapomnienia są różne np. zamówienie utworów w celu uświetnienia szczególnie ważnych uroczystości (w XVIII, XIX w) z zastrzeżeniem przez zamawiającego, aby po premierze nie wykonywać ich przez najbliższe 30 - 50 lat. Utwory takie można obecnie odnaleźć w księgozbiorach pałaców i klasztorów, w antykwariatach lub muzeach. Tegoroczna edycja  XXIV MFMO odbywa się tradycyjnie w maju w dnich od 6 do 21 i swoim zasięgiem, poza Tarnowem /6 - 15.05., łącznie sześć koncertów/, obejmuje 7 miejscowości Polski Południowej: Nowy Sącz, Skierniewice, Racibórz, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Ożarów i Ostrowiec Świętokrzyski. I wielka szkoda, że w tym roku Festiwal mija prawie zupełnie niezauważenie, całkowicie nieobecny w tarnowskich mediach, co niewątpliwie ma również wpływ na frekwencje. Ten całkowicie niezrozumiały grzech zaniechania obciąża także magistrackich zawiadowców kulturalnych, którzy chyba zapomnieli, że impreza tej klasy znakomicie promuje miasto i region. 

Czytaj więcej...

MUSICA POETICA – FESTIWAL Z PASJĄ

Krakowski festiwal Misteria Paschalia trwał przez tydzień i zakończył się wczoraj w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE. W czasie finałowego recitalu ARIE E CONCERTI usłyszeliśmy - podsumowuje Katarzyna Cetera, niezrównany Ensemble Matheus pod dyrekcją fenomenalnego Jeana Christophe’a Spinosiego. Zabrzmiały fragmenty słynnych oper Vivaldiego, Händla i Telemanna, w wykonaniu znanego kontratenora Davida DQ. Lee. Koncert Wielkosobotni odbył się w wielickiej kopalni, a ściślej w Kaplicy św. Kingi znajdującej się 101 metrów pod ziemią, a program 14. edycji tego najbardziej chyba rozpoznawalnego europejskiego festiwalu muzyki dawnej zapowiadał się imponująco: Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów, wreszcie prestiżowe międzynarodowe partnerstwa i nowe miejsce koncertów.

Czytaj więcej...