Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: DOTKNIĘCIE SACRUM

czyli
FESTIWAL MUSICA DIVINA W KRAKOWIE

W Krakowie rozpoczęła się właśnie, donosi Katarzyna Cetera - czwarta edycja niezwykłego, nawet dla Krakowa, festiwalu muzycznego. Musica Divina nie jest bowiem kolejnym krakowskim przeglądem muzyki klasycznej czy sakralnej. Wprawdzie podczas wszystkich festiwalowych odsłon i edycji zawsze będzie można odnaleźć wiele arcydzieł muzyki dawnej, ale wydarzenie, otwarte na wszystkich pasjonatów piękna i sacrum nie stanowi jedynie okazji do studiowania muzycznej przeszłości. Festiwal Musica Divina to wydarzenie, które niewątpliwie stwarza prawdziwą szansę na doświadczenie sacrum w muzyce. Każdy koncert odbywa się w kościele - w przestrzeni uświęconej modlitwą i bogatą tradycją. Okazuje się, że właśnie świątynia jest najbardziej odpowiednim gruntem dla muzyki, która powstała dla większej chwały Boga.

Organizatorzy festiwalu są przekonani, że przestrzeń kościołów - na co dzień otwarta i służąca spotkaniu z Bogiem - nie powinna być wykorzystywana komercyjnie, a muzyka sakralna wykonywana w ich wnętrzach powinna być udostępniana wszystkim chętnym, dlatego wydarzenia w ramach Musica Divina są i będą całkowicie nieodpłatne.

Tegoroczna edycja Festiwalu Musica Divina odbywa się w dniach 3-7 sierpnia w pięknych wnętrzach krakowskich świątyń: Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny, Kościele oo. Pijarów, Bazylice św. Floriana i Bazylice Bożego Ciała. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest oczywiście nieodpłatny, jednak wzorem ubiegłych lat organizatorzy uruchomili system dystrybucji wejściówek. Które można pobrać za pośrednictwem strony festiwalowej https://musicadivina.pl/program/.

Poprzez Musica Divina skracamy sztuczny, naszym zdaniem, dystans czasowy i   między dawną muzyką sakralną a jej liturgicznym przeznaczeniem. Nie jest to  zadanie proste chociażby ze względu na reformy liturgii, jakich Kościół doświadczał  na przestrzeni wieków. Dlatego wytrwale szukamy takiej formuły wydarzeń, które  pozwoliłyby odczytać prezentowane publiczności arcydzieła muzyki sakralnej w  kontekście możliwie najbardziej zbliżonym do pierwotnego.

 Organizatorzy podkreślają, że aby ukazywać nieprzebrane bogactwo muzycznego skarbca chrześcijańskiego świata, należy sięgać zarówno do źródeł muzyki Kościoła: średniowiecznej monodii i polifonii renesansowej, poszukiwać wyjątkowych brzmień lokalnych tradycji chrześcijańskich pielęgnujących swoje dziedzictwo od pokoleń do dnia dzisiejszego: Nie wskazując rozstrzygnięć, cieszymy się poszukiwaniem Piękna powstałego w służbie Temu, który jest jego początkiem i zwieńczeniem – czytamy na stronie festiwalowej. Dlatego repertuar każdej odsłony festiwalu konstruowany jest w oparciu o Tradycję i różnorodność.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja inCanto, która - zgodnie ze swoją zaczerpniętą z języka włoskiego nazwą (incanto – zachwyt, oczarowanie; canto – śpiew) – powstała, by zachwycać muzyką, a poprzez zachwyt wskazywać na Tego, który jest źródłem wszelkiego Piękna:

Zajmujemy się muzyką sakralną i liturgiczną, a więc tą, której źródło leży w  osobistej relacji artysty, kompozytora z Bogiem i która powstała, aby służyć  zbliżaniu człowieka do Stwórcy w liturgii. Jesteśmy pewni, że dobra muzyka  liturgiczna jest jednym z najważniejszych składników ewangelizacji (także tej z  przymiotnikiem „nowa”), a sama w sobie może stać się istotnym etapem drogi do  lepszego poznania Boga. Swoją nadrzędną misję widzimy w umożliwianiu  muzycznym arcydziełom pełnienia tej ewangelizacyjnej funkcji.

Dlatego na gruncie  muzycznym zbliżamy sacrum do jego korzeni, nie godzimy się na traktowanie  sakralnych arcydzieł tylko jako eksponatów muzealnych. Inspirujemy się tym, co w  tym szczególnym rodzaju muzyki pierwotne i fundamentalne – zachwytem nad  Stwórcą wyrażonym w dźwiękach, w całkowitym ukierunkowaniu formy i treści na  wyrażanie Jego chwały. Chcemy przyczyniać się do przywrócenia muzyki, która w  zamyśle twórcy oddana jest Bogu, na właściwe dla niej miejsce.

Ubiegłoroczna, trzecia edycja festiwalu, nie odbyła się – jak zazwyczaj – latem, a dopiero na początku października, w szczególnych warunkach konieczności zachowania dystansu społecznego i obostrzeń sanitarnych. Gwiazdą tamtej edycji miał być zespół Gesualdo Six – niestety, pandemia pokrzyżowała także te plany. Nic jednak straconego – zespół wokalny odwiedzi Kraków już w najbliższa sobotę – na finał tegorocznej odsłony festiwalu Musica Divina.

Złożony z najlepszych młodych brytyjskich śpiewaków zespół wokalny Gesualdo Six, kierowany przez Owaina Parka, został założony w 2014 roku na potrzeby wykonania Ciemnych Jutrzni na Wielki Czwartek Gesualda da Venosy w kaplicy Trinity College w Cambridge. W pierwszych pięciu latach działalności, zespół wykonał ponad 150 koncertów w Wielkiej Brytanii i za granicą. W tym czasie muzycy utwierdzali się w swojej pasji do wspólnego śpiewania, którą wynieśli z wcześniejszego doświadczenia w chórach kościelnych i katedralnych w różnych częściach kraju. Aktualnie The Gesualdo Six regularnie koncertuje na festiwalach w Europie, często angażuje się w działalność edukacyjną poprzez prowadzenie warsztatów dla chórów i kompozytorów oraz występując z lokalnymi muzykami.

Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest zmarłemu równo przed 500 laty Josquinowi des Préz, nic więc dziwnego, że podczas pięciu festiwalowych koncertów będziemy mieli szansę posłuchać nie tylko wybranych kompozycji flamandzkiego mistrza w różnych interpretacjach i aranżacjach, ale również poznać muzykę jego młodości, dzieła twórców mu współczesnych, a także utwory jego naśladowców odnalezione w Archiwum Katedry Wawelskiej. 


   

Muzyka może zmienić człowieka, a jej piękno przybliża nas do sacrumtwierdzi dyrektor artystyczny Fundacji inCanto, który odpowiada za realizację festiwalu Musica Divina. Warto więc wybrać się do Krakowa – po sąsiedzku – aby doświadczyć dotknięcia sacrum. Ja się wybieram.

Katarzyna Cetera

zdjęcia - organizatorzy