Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Zapomniana, odnaleziona, ocalona…

Pomimo polityczno-sanitarnej pandemii przetrwała.

Mowa o XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Odnalezionej, jedynej tego typu imprezy na świecie, w dodatku wymyślonej i od początku, tj. od 27 lat organizowanej przez tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban i Henryka Błażeja, ciągle nie w pełni docenianych w rodzinnym mieście. Oboje są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie w 1976 roku. Teresa - w klasie fortepianu  prof. Ludwika Stefańskiego, Henryk – w klasie fletu  doc. Wacława Chudziaka. Solistyczną działalność koncertową rozpoczęli jeszcze na studiach. W 2004 roku założyli TRIO  INTER-ART (obecnie z dodatkiem Fundacja Kultury i Integracji) , z którym występowali jako soliści i kameraliści  na wszystkich niemal estradach Polski a także w ponad 40 krajach Europy, USA oraz  na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Tegoroczna edycja Festiwalu rozpoczęła się 8 lipca i potrwa do 4 września. Łącznie zaplanowano 8 koncertów w Skierniewicach, Tarnowie - trzy koncerty, Dębnie i Gorlicach, w których wystąpią artyści z Armenii, Austrii, Włoch, Hiszpanii i Polski. A jeszcze nie dawno było to 17 koncertów w 14 miejscowościach południowej Polski (!). No cóż, tak krawiec kraje, jak mu materiału staje... . Inauguracja tegorocznego XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Odnalezionej miała miejsce 8 lipca w Muzeum Historycznym w Skierniewicach, a wystąpili w niej maestro Henryk Błażej - flet i Teresa Kaban - fortepian wykonując min. utwory: I. Albeniza, F. Liszta, G. Kątskiego. Kolejna odsłona FMO miała miejsce 18 lipca w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie, gdzie zaprezentowało się DUO CALLIOPE z Armenii : Artashes Stamboltsyan – skrzypce i Sarah Stamboltsyan – fortepian, wykonując min. utwory: R. Daubera, A. Zemlinskiego. Zaś ostatni w lipcu tarnowski koncert odbędzie się, tak jak poprzedni, w Sali Koncertowej ZSM 24.07. o godz.18. Wystąpi w nim Trio fortepianowe "ARTIO" z Austrii: Judith Fliedl - skrzypce, Chrisine Roider - wiolonczela i Johanna Estermann - fortepian, wykonujac min. utwory: Dory Pejacević, Clary Schumann.

 

 

"CALLIOPE Duo” powstało w 2002 roku. Nazwa duetu nawiązuje do greckiej muzy Calliope. Artyści koncertowali podczas znaczących festiwali muzycznych (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej w Böblingen, „Havelländische Musikfestspiele”, „Più Piano” we Włoszech, „Festival de Música Sant Pere de Rodes” w Hiszpanii, „Chopin Associatie” Vlaanderen VZW”, „InnaMORAti della musica” w Avellino, „Stadione Concertistica Melodica” w Ragusie, „I martedì di Musicarte” w Villa Rospigliosi, w Lyonie na festiwalu „Musique en Franc Lyonnais oraz w „Interfest Bitola” w Macedonii Północnej ….).

 

 

W 2019 roku duet otrzymał zaproszenia na koncerty z Filharmonii Sibiu (Rumunia), z Wiednia i Girony.. Repertuar duetu obejmuje utwory od baroku po muzykę współczesną. Pierwsza płyta duetu powstała w 2007 roku. W 2010 roku ukazała się kolejna płyta z twórczością berlińskiego kompozytora Maxa Doehlemanna. W 2010 roku Sarah i Artashes Stamboltsyan zainicjowali organizację koncertów muzyki kameralnej „Calliope”, której celem jest promocja utalentowanych młodych muzyków i muzyki współczesnej.

 

Artashes Stamboltsyan - skrzypek, członek orkiestry w Vogtland Philharmonic Greiz / Reichenbach. Urodzony w Armenii, studiował dyrygenturę oraz grę na skrzypcach w Państwowej Akademii Muzycznej „Komitas” w Erewaniu.

 

 

Był współzałożycielem i koncertmistrzem orkiestry kameralnej Akademii. Jako student zdobył II nagrodę w ogólnokrajowym konkursie Armenii. Karierę muzyczną kontynuował, studiując dyrygenturę chóralną na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Hanowerze. Brał udział w Mistzrowskich Kursach Dyrygentury Orkiestrowej w Auerbach”. Artashes Stamboltsyan występował jako solista i dyrygent z różnymi orkiestrami, w tym z Seelze Chamber Orchestra w ramach” Seelzer Summer Serenade”, Gehrdner Chamber Orchestra i Vogtland Philharmonic w Greiz / Reichenbach. Od stycznia 2011 prowadzi Chór Kameralny Zeulenroda. W lutym 2010 roku był dyrygentem musicalu „The Ghost of Canterville” J.M. Michela. W 2012 roku A. Stamboltsyan dyrygował operą dla dzieci „Smok z Czarnej Góry” U. Firke, a w 2015 roku opery „Der Froschkönig”. Od 2015 roku prowadzi „Młodą Orkiestrę Symfoniczną” Szkoły Muzycznej Vogtland. Koncerty z licznymi zespołami kameralnymi - Calliope Duo, Neuberin Trio, Quartett 21 - uzupełniają jego różnorodną działalność artystyczną.

 

Sarah Stamboltsyan - (pianistka) ukończyła z wyróżnieniem studia gry na fortepianie i kameralistyki w Akademii Muzycznej „Komitas” w Erewaniu w Armenii. Swoje umiejętności doskonaliła w Hanowerskiej Wyższej Szkole Muzyki i Teatru u prof. W. Krainewa.

 

 

Odbyła też praktykę w dziedzinie muzyki sakralnej na Uniwersytecie Muzyki Kościelnej w Dreźnie. Brała udział w kilku mistrzowskich kursach fortepianowych m.inn w „Bach Interpretation” w klasie prof. W. Blankenheima w Saarbrücken, w wyniku których razem z Vogtland Philharmonie, nagrała płytę CD wykonując Koncert klawesynowy D-dur J. S. Bacha (dyrygent: S. Fraas). Z tym koncertem wystąpiła również w Chicago (USA). Kolejne płyty CDs nagrała w 2007 i 2010 roku już jako pianistka Calliope Duo. W 2015 roku nagrała „Das Hohe Lied der Liebe” R.Stillera na sopran i fortepian, skomponowanego z okazji jubileuszu chóru Kantata Greiz. Współpracowała z takimi dyrygentami jak Jiří Malát, Doron Salomon, GMD Stefan Fraas.. Jako solistka i kameralistka gra koncerty na fortepianie, klawesynie i organach..W latach 2001-2005 występowała jako solistka w wydarzeniach pt. : „Noc Bacha od ósmej do północy” w Greiz. Koncertowała również z Drezdeńskim Kwintetem Smyczkowym w Frauenkirche (Drezno), z Mannheim Chamber Orchestra w ramach Hambach Castle Concerts, , z Folkwang Chamber Orchestra w Essen. Jako solistka Vogtland Philharmonic koncertowała w USA, Turcji, Hiszpanii … Sarah Stamboltsyan jest członkiem Calliope Duo oraz Neuberin Piano Trio i Trio Frauenrausch. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym koncertowej serii muzyki kameralnej pt „Calliope” oraz dyrektorem zarządzającym KammerMusikWelten e.V., którego celem jest promowanie sztuki, muzyki kameralnej i tolerancji we wszystkich dziedzinach kultury.

 

 

Trio "ARTIO" (Austria)

w składzie:

Judith Fliedl – skrzypce,

Christine Roider – wiolonczela

 

Johanna Estermann - fortepian

 

Założone w Wiedniu w 2017 r pod kierunkiem S.Mendla i J.Meissla. Spośród wielu koncertów, najbardziej prestiżowe w Nowym Yorku, Berlinie , Graz.. Zespół zdobył 3 nagrodę w “International Chamber Music Competition Massimiliano Antonelli” (Włochy) i specjalne stypendium “Yehudi Menuhin Live Music Now”. Osiągnięcia muzyczne zaowocowały zaproszeniami na wiele koncertów w Austrii. W r. 2019 Trio zostało wybrane do uczestnictwa w specjalnym projekcie – w koncertach promocyjnych dla młodych zespołów “Le Dimore del Quartetto” we Wloszech. Zespół doskonalił swoje umiejętności pod kier. znakomitych artystów ( D. Mommertz, J. Kuss, W. Coleman, E. Feltz) w ramach mistrzowskich lekcji w Niemczech oraz w ECMA (European Chamber Music Academy) we Francji, Holandii, W. Brytanii.

 

W sezonie 2019/ 2020 Trio zdobyło I nagrodę w "Featured Ensemble" of Jeunesse Austria.

 

Zespół koncertował w najbardziej prestiżowych salach Wiednia oraz najważniejszych centrach muzycznych Austrii uczestnicząc także w produkcjach teatralnych i specjalnych koncertach dla dzieci. Znaczącym wyróżnieniem był dla Tria koncert w ramach którego artystki zagrały koncert potrójny L.v. Beethovena w słynnej Mozartsaal Konzerthausu w Wiedniu.

 

Na lata 2020 – 2022 zespól został wybrany do udziału w prestiżowym projekcie “New Austrian Sound of Music” (NASOM) organizowanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Austrii., do reprezentowania kraju poprzez udział w koncertach na arenie międzynarodowej w całym świecie.

W początkowych latach ta unikalna impreza odbywała się wyłącznie w Tarnowie, przysparzając mu splendoru i znakomicie go promując. Niestety, od 2000 roku, na wskutek różnych zawirowań polityczno – organizacyjnych oraz zwykłej zawiści ze strony tzw. środowiska i braku kompetencji połączonej z wyobraźnią lokalnych urzędników, Festiwal zmuszono do emigracji poza Tarnów. Na szczęście przygotowywany przez nich z roku na rok z coraz większym rozmachem Festiwal przetrwał i ma się całkiem dobrze.

 

 

Założeniem Festiwalu Muzyki Odnalezionej jest przywracanie pamięci zapomnianym utworom kameralnym i symfonicznym, polskim i obcym Powody zapomnienia są różne np. zamówienie utworów w celu uświetnienia szczególnie ważnych uroczystości (w XVIII, XIX w) z zastrzeżeniem przez zamawiającego, aby po premierze nie wykonywać ich przez najbliższe 30 - 50 lat. Utwory takie można obecnie odnaleźć w księgozbiorach pałaców i klasztorów, w antykwariatach lub muzeach Organizatorzy imprezy: Teresa Kaban i Henryk Błażej przyznają, że z wieloma utworami czas i historia obeszły się brutalnie: nierzadko „leżakowały” one w wyniszczających je warunkach. Teraz zostały odnalezione i zdarza się, że są to kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki

 

 

Festiwal odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku. – Podczas koncertów prezentowane są utwory symfoniczne i kameralne, które zapomniane przeleżały czasem setki lat w rękopisach i starodrukach. Odnajduje się je dzisiaj w archiwach muzeów, klasztorów, pałaców a także w zbiorach prywatnych. Spośród wielu utworów o różnej wartości artystycznej przedstawiane są kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki – opowiadają Teresa Kaban i Henryk Błażej, dyrektorzy festiwalu. Podczas poprzednich edycji swoje premiery po latach miały utwory znalezione m.in. w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, w Narodowej Bibliotece Muzycznej w Pradze, w Berlinie, w Wiedniu, w Brukseli, w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, a także w prywatnych zbiorach w zamkach Kornwalii, Szkocji i Anglii. Podczas dotychczasowych koncertów rozbrzmiewała różnorodna muzyka. – Można było usłyszeć nieznaną dotąd muzykę królewskiego Wawelu, pisaną na potrzeby władców polskich, a także odnalezione perełki starocerkiewnych śpiewów liturgicznych z Ławry Kijowskiej – dopowiadają.

 

Na podstawie materiałów Fundacja Kultury i Integracji "INTER ART" w Tarnowie

Ryszard Zaprzałka

Foto:L. Jaźwińska, R. Czerwiński (KADR)