Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: ARTYŚCI WRACAJĄ NA SCENĘ

czyli
OPERA RARA 2021

Tegoroczna edycja festiwalu OPERA RARA musi się odbyć – tak jak i inne imprezy teatralne – bez udziału publiczności, „w sieci”. Nie darowałabym sobie jednak - pisze nasza stała teatralna recenzentka Katarzyna Cetera, gdybym nie poinformowała Państwa, że już od dziś na platformie www.playkrakow.com będziemy mogli zobaczyć dzieła wyjątkowe. To już tradycja tego festiwalu.

Opera Rara nie przestaje przedstawiać dzieł niezwykłych, rzadko grywanych, odkrywanych na nowo i zupełnie jeszcze nieznanych. Tym razem pod hasłem „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”  będziemy mieli szansę odbyć podróż od samych początków opery po nasze czasy. Zobaczymy barokowe IL BALLO DELLE INGRATE Monteverdiego, DIDO & AENEAS Purcella i CASSANDRĘ Marcella (połączoną w jeden spektakl z utworami współczesnymi: JUST Langa i VANITAS Sciarrina), klasycystyczne „COSÌ FAN TUTTE Mozarta oraz „DER GOLDENE DRACHE Eötvösa z 2014 roku. Wszystkie spektakle będą dostępne na platformie PLAY KRAKÓW.

Ubiegła edycja Festiwalu Opera Rara odbyła się tuż przed wybuchem pandemii. To była jedna z ostatnich imprez, które relacjonowałam dla Państwa. Chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne (i nie tylko…) zmuszone było przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony.

Festiwal Opera Rara odbędzie się w tym roku w cyfrowej formule – oczywiście na  platformie PLAY KRAKÓW. Zależy nam, aby w tych nieprzewidywalnych czasach nie zapominać o miłośnikach tego wyjątkowego gatunku, jakim jest opera. Pandemia  nieustannie stawia przed nami ciągłe wyzwania, jednak ostatnie miesiące pokazały, że potrafimy działać efektywnie: tworzymy nowe wydarzenia, łączymy artystów z publicznością, budujemy mosty i prowadzimy dialog. Ogłaszamy więc program festiwalu,  choć nie znamy jeszcze wszystkich dat spektakli. Wierzymy jednak, że jak co  roku o tej porze będą Państwo razem z nami – podkreśla Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

Kiedy niezbędnym rekwizytem codzienności stały się maseczki, tym wnikliwiej wpatrujemy się w oczy innych, emocje wyczytując ze spojrzenia. To ono może być początkiem porozumienia, drogą dostrzeżenia człowieczeństwa w drugiej osobie. Tego nam potrzeba w czasach napięć, niepewności i lęku – i o tym opowiadają dzieła składające się na Festiwal Opera Rara w 2021 roku.

Festiwal Opera Rara zaprasza na wydarzenia edycji 2021. Ambitnie stawiamy czoła przeciwnościom, z jakimi boryka się przede wszystkim świat sztuki i edukacji, ponieważ  naszym obowiązkiem jest przyoblekanie rzeczywistości w kształt poetycki. Przed nami spektakle, koncerty oraz szereg działań popularyzatorskich i edukacyjnych. Naszym celem jest wypełnianie codzienności znaczącą treścią, zaś naszym narzędziem są wszelkie odstępstwa od reguły, ponieważ to właśnie one stanowią o uroku życia. Wydarzenia  festiwalowe będą rozrzucone na przestrzeni kilku miesięcy. To duża zmiana, ale także ważny precedens i szansa, ponieważ czyni ona z festiwalu znaczące zjawisko na mapie żywej kultury. Opera Rara: spektakle, koncerty, spotkania – ciekawość świata, poszukiwanie  nowych dróg, przełamywanie stereotypów, niszczenie schematów w myśleniu, ponieważ, jak  mówi Wyspiański, „sztuka i wolna myśl – niezlękłe bogi” – dodaje Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu.

Festiwal Opera Rara zainauguruje DIDO & AENEAS Henry'ego Purcella (Dydona i Eneasz) – spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego na www.playkrakow.com. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka i choreografka spektaklu, inspirując się zarówno sztuką barokową, w tym architekturą sycylijską epoki, jak i współczesnym językiem tańca GaGa, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.

Do festiwalowego repertuaru wraca także CASSANDRA Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz, tarnowianin, połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w JUST Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – VANITAS Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu w (wykonaniu Natalii Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego na www.playkrakow.com. Również 7 lutego zabrzmi SUITA LIRYCZNA Albana Berga i LANGSAMER SATZ Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet, a w wykonanie Suity włączy się sopranistka Dorota Szczepańska, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury. „IL BALLO DELLE INGRATE to przewrotny moralitet Claudio Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego na www.playkrakow.comCOSÌ  FAN TUTTE to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dzieło odzyskało dobre imię dopiero w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.

Zupełną nowością będzie natomiast DER GOLDENE DRACHE (Złoty smok) Pétera Eötvösa. Żywa i błyskotliwa muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej VANDY), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela.

Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają – oczywiście – Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Capella Cracoviensis.

Katarzyna Cetera
/na podstawie materiałów Organizatora/