Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

A jednak sie udało!

Zapomniana, odnaleziona, ocalona…

Taka jest idea Międzynarodowych Festiwali Muzyki Odnalezionej, które już od 27 lat odbywają się w Tarnowie i jeszcze do niedawna w znacznej części południowo-wschodniej Polski. To jedyna tego typu impreza na świecie, w dodatku wymyślona i od początku, tj. od 1994 roku organizowana przez  tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban (fortepian) i Henryka Błażeja (flet) poprzez ich Agencję Artystyczną "Inter-Art". Głównym założeniem Festiwalu jest przywracanie pamięci zapomnianym utworom kameralnym i symfonicznym, polskim i obcym. Powody zapomnienia są różne np. zamówienie utworów w celu uświetnienia szczególnie ważnych uroczystości (w XVIII, XIX w) z zastrzeżeniem przez zamawiającego, aby po premierze nie wykonywać ich przez najbliższe 30 - 50 lat. Utwory takie można obecnie odnaleźć w księgozbiorach pałaców i klasztorów, w antykwariatach lub muzeach. Żeby tegoroczne wydarzenie doszło do skutku organizatorzy musieli pokonać szereg przeszkód, związanych z pandemią. Były odwołane przyloty i kwarantanna artystów. Mimo przeciwności udało się jednak dopiąć program tegorocznego Festiwalu. Pierwszy koncert odbył się 11 września w dąbrowskiej Synagodze, kolejny dzień później na zamku w Dębnie, a następne zaplanwano już w Tarnowie: 19 i 20 w nowej Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych oraz 25 września i 3 października w Sali Lustrzanej, zaś 4 w Dworach Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach.

Początkowo wszystko wskazywało na to, że wydarzenie trzeba będzie odwołać. W związku z pandemią koronawirusa konieczna była zmiana terminu Festiwalu, bo w pierwotnym obowiązywała kwarantanna i nie można było organizować żadnych imprez. Później przyjazd odwołali Hiszpanie. Obawiali się konieczności odbywania kwarantanny w Polsce i po powrocie, więc poprosili o przełożenie ich występu na przyszły rok. Z powodu zamknięcia granic swój przyjazd musiał odwołać chłopięco-męski chór z Kijowa. Na ich miejsce organizatorzy zaprosili do udziału Chłopięcy Chór Katedralny z Tarnowa. Dyrygent, który od marca nie miał kontaktu z dziećmi, podjął wyzwanie. Dwa dni później poinformował, że w związku ze złym samopoczuciem jednego z chórzystów, wszyscy obowiązkowo przebywają na kwarantannie.

- Tych przeszkód było co niemiara. Baliśmy się, że Festiwal się nie odbędzie. Na szczęście nie poddajemy się łatwo i udało się doprowadzić sprawę do szczęśliwego finału – podsumowuje organizatorka wydarzenia Teresa Kaban Błażej z Fundacji Kultury i Integracji InterArt w Tarnowie. I dodaje, że tarnowscy melomani niecierpliwie czekali na Festiwal. - Byliśmy zaczepiani, nawet podczas spaceru z psem, przez osoby, które dopytywały, czy Festiwal się odbędzie. Myślę, że w ludziach jest już taki głód spotkania z artystami. Artyści też chcą się spotykać z publicznością, bo wymuszone przez pandemię koncerty on-line to nie to samo.

     
Organizatorzy tego unikalnego festiwalu oboje Teresa Kaban i Henryk Błażej są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie w 1976 roku. Teresa - w klasie fortepianu  prof. Ludwika Stefańskiego, Henryk – w klasie fletu  doc .Wacława Chudziaka. Solistyczną działalność koncertową rozpoczęli jeszcze na studiach. W 2004 roku założyli TRIO  INTER-ART , z którym występowali jako soliści i kameraliści  na wszystkich niemal estradach Polski a także w ponad 40 krajach Europy, USA oraz  na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Brali udział w licznych krajowych i międzynarodowych Festiwalach Muzycznych, regularnietakże koncertują na organizowanych przez siebie kolejnych Międzynarodowych Festiwalach Muzyki Odnalezionej.

Nasi maestro przyznają, że z wieloma utworami czas i historia obeszły się brutalnie: nierzadko „leżakowały” one w wyniszczających je warunkach. Teraz zostały odnalezione i zdarza się, że są to kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki. W początkowych latach ta unikalna impreza odbywała się wyłącznie w Tarnowie, przysparzając mu splendoru i znakomicie go promując. Niestety, od 2000 roku, na wskutek różnych zawirowań polityczno-organizacyjnych oraz zwykłej zawiści ze strony tzw. środowiska i braku kompetencji połączonej z wyobraźnią lokalnych urzędników, Festiwal zmuszono do emigracji poza Tarnów.  Mimo to, Festiwal przygotowywany przez impresariat państwa Błażejów z roku na rok z coraz większym rozmachem, przetrwał i ma się całkiem dobrze.

Podczas koncertów prezentowane są utwory symfoniczne i kameralne, które zapomniane przeleżały czasem setki lat w rękopisach i starodrukach. Spośród wielu utworów o różnej wartości artystycznej przedstawiane są kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki – opowiadają Teresa Kaban i Henryk Błażej, dyrektorzy festiwalu. Podczas poprzednich edycji swoje premiery po latach miały utwory znalezione m.in. w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, w Narodowej Bibliotece Muzycznej w Pradze, w Berlinie, w Wiedniu, w Brukseli, w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, a także w prywatnych zbiorach w zamkach Kornwalii, Szkocji i Anglii. Podczas dotychczasowych koncertów rozbrzmiewała różnorodna muzyka. Można było usłyszeć nieznaną dotąd muzykę królewskiego Wawelu, pisaną na potrzeby władców polskich, a także odnalezione perełki starocerkiewnych śpiewów liturgicznych z Ławry Kijowskiej.

Prezentowane  były też dziecięce utwory ze szkicownika W.A Mozarta oraz jego ojca Leopolda a także kompozycje austriackiego Cesarza Leopolda I, któremu Jan III Sobieski pospieszył z odsieczą pod Wiedeń. Dużym zaskoczeniem były nieznane  „Improwizacje ze szkicownika weselnego” – A.Brucknera  a także dotąd nie wykonywane fortepianowe sonaty F. Mendelssohna. Swoją prapremierę po latach miała salonowa muzyka dynastii Ogińskich a także fortepianowe dzieła włoskich mistrzów opery (Pucciniego, Verdiego, Leoncavallo, Belliniego…). Ciekawe okazały się pieśni Karola Stohla znalezione w Muzeum Okręgowym w Tarnowie oraz utwory napisane specjalnie dla Napoleona Bonaparte. Do niewątpliwych perełek trzeba zaliczyć  Seikilovą pieśń z nagrobka w Trailleis w Azji Mniejszej” (pochodzącą z  III w)  a wykonaną przez słowacki zespól muzyki dawnej „Musa Ludens”.

Dzięki temu, że festiwalowe koncerty odbywają się w zabytkowych obiektach kilkunastu miejscowości – mówią nasi muzyczni Judymowie - prezentowana muzyka może współgrać z architekturą wnętrz, do których była pisana. Cieszymy się, że dzięki festiwalowym prezentacjom wiele odnalezionych utworów zdobywa powoli sale koncertowe Europy i odzyskuje należne im miejsce w historii muzyki. Dodajmy, iż wiele z nich zostało też po raz pierwszy zarejestrowane  przez polskie i zagraniczne rozgłośnie radiowe i telewizyjne a także wydane na płytach CD.

Oto szczegółowy afisz tej wyjątkowej imprezy

11.09.2020 r.- godz. 18,00

Dąbrowa Tarnowska - Dawna Synagoga

Duet „NIHZ” (Holandia)

Sanna van Elst - flet blokowy i wokal

Bobby Rootveld - gitara, perkusja i wokal


 

12.09.2020 r.- godz. 17,00

Dębno – Muzeum Zamek

Duet „NIHZ” (Holandia)

Sanna van Elst - flet blokowy i wokal

Bobby Rootveld - gitara, perkusja i wokal


19.09;2020 - godz. 19,00

Tarnów: Sala Koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych *

ul .Lipóczy'ego 4

Duet gitarowo- fortepianowy

Lapo Vanucci - gitara

Luca Torrigiani – fortepian (Italia)


20.09.2020 r. - godz. 19,00

Tarnów: Sala Koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych *

ul .Lipóczy'ego 4

Duet fortepianowy na 4 ręce:

Francesca Amato i Sandra Landini(Italia)


25.09.2020 - godz. 19,00

Tarnów: Sala Lustrzana, ul. Wałowa 10 *

„DUO FORTECELLO” (Francja)

Anna Mikulska Argenty - wiolonczela

Philippe Argenty - fortepian

w programie min.: F. Chopin, J. Brahms, H. Vieuxtemps


3.10.2020 - godz. 19,00

Tarnów: Sala Lustrzana ul. Wałowa 10 *

Kwartet smyczkowy „SELINI” (Austria)

w składzie:

N Kalmykova - I skrzypce

L.Kalmykova - II skrzypce

L.Apetrei - altówka

L.Loulaki - wiolonczela


4.10.2020 - godz. 18,00

Gorlice: Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów

Edita Randova - śpiew (Czechy)

Stanislav Bogunia fortepian

w programie min.: Pieśni biblijne, cygańskie i hiszpańskie


4.10.2020 – godz. 19,00

Tarnów: Sala Koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych *

ul .Lipóczy'ego 4

Recital skrzypcowy:

Katia Ghigi - skrzypce (Italia)

Michaele Rossetti - fortepian


Na podstawie materiałów organizatorów – Ryszard Zaprzałka