Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

SIÓDMA EDYCJA SCENY OTWARTEJ

(spotkanie pierwsze)
Nadchodzący weekend przynosi nam - pisze Katarzyna Cetera, dwa ostatnie przedstawienia w ramach Sceny Otwartej. Na gościnnej scenie Teatru im. Ludwika Solskiego zobaczymy w sobotę 14 października niemiecki spektakl SMALL MEMORIES w wykonaniu Tanzcompagnie Giessen w choreografii Tareka Assama. W niedzielę natomiast możemy obejrzeć REM – interdyscyplinarny projekt-spektakl, w którym podstawowy sens wyrastać ma z napięcia między dwoma pozornie nie przystającymi do siebie doświadczeniami: snu i śmierci. Piotr Hull, producent i reżyser zaprosił do współpracy między innymi aktora Marcina Bosaka, pierwszych solistów Polskiego Baletu Narodowego: Martę Fiedler i Pawła Koncewoja, tancerkę oraz wykładowczynię Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, legendarną Zofię Rudnicką, reżyserkę Martynę Iwańską, dyrygentkę Martę Radwan oraz Ankę Herbut, odpowiadającą za dramaturgię.

 

Zaledwie dwa tygodnie temu ulicznym prologiem zatytułowanym POWRÓT, w wykonaniu studentów i absolwentów Wydziału Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, rozpoczęliśmy w Tarnowie siódmą edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta - a tu już półmetek, już za progiem funał i gala finałowa...

    

Za nami już także uroczysta inauguracja: spektakl ŻNIWA w wykonaniu poznańskiego Polskiego Teatru Tańca odbył się tydzień temu, w sobotę 7 października w Centrum Sztuki Mościce. Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom, do cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka - zarówno w planie etnograficznym, jak i w szerszym rozumieniu – filozoficznym czy antropologicznym. Centralny punkt widowiska stanowi motyw powrotu Odysa – tego homeryckiego i tego z Powrotu Odysa Stanisława Wyspiańskiego.

Wykonawcy – tancerze Polskiego Teatru Tańca oraz aktor, wcielają się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika, pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, inspirowane motywami polskiej muzyki tradycyjnej, stworzył i wykonał Adam Strug, 

 

Niedzielny wieczór festiwalowy 8 października trzeba było jednak spędzić w Krakowie, w gościnnych progach Teatru Ludowego – tego, którym zarządza aktualnie Małgorzata Bogajewska – tegoroczna jurorka Talii. Zobaczyliśmy spektakl teatru tańca Kamea Dance Company z Izraela, zatytułowany NEVERLAND. Widowisko to, niezwykle skomplikowane technicznie i choreograficznie, przerosło nieco wykonawców, czasem miałam wrażenie, że artyści nie pokazują nam spektaklu, a jedynie próbę. Niemożność zsynchronizowania niektórych ruchów i skoków ze sobą nawzajem, ale także z niezwykle sugestywną muzyką – to poważne mankamenty tego przedstawienia. Dopiero po mistrzowskim i perfekcyjnym wykonaniu solowej partii przez Lorrisa Eichingera – niezwykle utalentowanego, uroczego i przystojnego tancerza rodem z Francji – nieco mi to wrażenie zneutralizowało.

Skomplikowana choreografia (…) doskonale wyraża ideę dzieła, a opiera się na rozbudowanym ruchu oraz żywym i pełnym energii wykonaniu. Przeczucie wydarzeń, które były, które są oraz tych, które będą, jest zbudowane na pełnej napięcia strukturze, która trwa nienaruszona w obliczu momentów wyrażających chaos, walkę, poszukiwanie promieni światła oraz nieśmiałe iskierki nadziei. Idea przekraczania granic – także tych fizycznych do mnie nie przemawia, ale spektakl mógł się podobać na pewno dzięki technicznemu dopracowaniu, sugestywnej muzyce i spektakularnym efektom świetlnym. Na przystojnego, precyzyjnego tancerza, gruntownie wyedukowanego w tańcu klasycznym, przyjemnie było popatrzeć.

 

W tym roku Scenę Otwartą zamknie konkurs choreograficzny The Essence of Motion oraz prezentacje miniatur tanecznych opracowanych w ramach projektu warsztatowego Inkubator Tańca. Pokazy odbędą się już za tydzień w Centrum Sztuki Mościce: 7 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA święto polskiej i światowej sztuki tańca współczesnego. Gromadzi wybitne, nowatorskie zespoły oraz artystów doświadczonych i debiutujących. Popularyzuje dokonania teatru tańca i zwraca uwagę na niezwykłe środowisko twórców tańca współczesnego. Jest też miejscem wymiany doświadczeń, współuczestniczenia w tańcu terapeutycznym, w konfrontacji konkursowej, w mistrzowskich konsultacjach. Pełni rolę dokumentalisty sztuki tańca przygotowując wydawnictwa i reportaże – czytamy na stronie internetowej Centrum Sztuki Mościce – organizatora festiwalu.

Z niecierpliwością będziemy oczekiwać przyszłorocznej, ósmej edycji znakomitego festiwalu – potężnego przedsięwzięcia logistycznego i znakomitej uczty artystycznej.

Katarzyna Cetera

Zdjęcia - Artur Gawle (tarnow.pl)
 
 ŻNIWA

Dramaturgia i reżyseria: Igor Gorzkowski
Kompozycje muzyczne i wokalne: Eugeniusz Rudnik i Adam Strug
Choreografia: Iwona Pasińska oraz artyści Polskiego Teatru Tańca
Kostiumy: Adriana Cygankiewicz
Realizacja świateł: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada
Projekt dźwięku: Michał Garstecki (Free Flay Music)
Asystent spektaklu: Katarzyna Rzetelska

Artyści:
Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka,Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz gościnie Maciej Cymorek (gościnnie)

Premiera 21 stycznia 2017
Polski Teatr Tańca
Poznań

NEVERLAND
Choreografia: Tamir Ginz
Muzyka: Avi Belleli
Kostiumy: Limor Hershko- Dror
Projekt sceny: Adam Keller
Światła: Shay Yehudai

Obsada:
Sagi Balali, Noa Dahan, Tom David, Marco de Alteriis, Lirris Eichinger, Eldar Elgrably. Noam Ephron, Lou Andre, Alma Lauer, Rona Lerner, Peter Starr, Elliot Thompson

Premiera – marzec 2016
Kamea Dance Company,
Beer Sheva, Izrael