Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

W muzycznym dworku...

W ostatnie dni wakacji znana szeroko Mekka tarnowskich malomanów czyli Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej zaprasza na festiwal Mistrzowskie Wieczory. Odbywają się one pod koniec sierpnia co dwa lata, zamiennie z Festiwalem Bravo Meastro. Pierwsza edycja tego niewątpliwie znaczącego wydarzenie po raz pierwszy odbyła się w 1999 roku. Od tego czasu ukształtowała się oryginalna formuła tego festiwalu. Jak nigdzie indziej w Polsce Centrum Paderewskiego dysponuje nietypową, ale doskonałą na letni sezon salą koncertową, która powstała w zaadaptowanej do tych celów stodole. To była idea fixe wieloletniej dyrektor Centrum Anny Knapik - niekwestionowanej twórczyni niegdysiejszej muzycznej potęgi Kąśnej Dolnej. Tegoroczna edycja Mistrzowskich Wieczorów odbywać się będzie w dniach 24-26 sierpnia. W programie festiwalu znajdzie się  muzyka jazzowa, koncert kameralny i finałowy wieczór operowo-operetkowy. Zróżnicowany repertuar poszczególnych wieczorów koncertowych z pewnością znajdzie uznanie wśród melomanów.

Pierwszy koncert, inaugurujący festiwal, wypełni muzyka jazzowa, a jego kulminacyjnym punktem będzie występ Adama Bałdycha – artysty, który przez wielu krytyków uznawany jest za nadzieję światowej wiolinistyki jazzowej oraz wirtuoza skrzypiec. Przy fortepianie zasiądzie Krzysztof Dys – jeden z najbardziej oryginalnych polskich pianistów tego gatunku. Wcześniej zaprezentuje się zespół TangoJazzProject, który cechuje twórcze spojrzenie na połączenie tanga z muzyką jazzową.

„Tango Jazz Project” w nowatorski i atrakcyjny sposób przyciąga do siebie na pozór odmienne muzyczne bieguny. Wiąże muzykę jazzową z pochodzącym z gorącej i egzotycznej Argentyny z uczuciowym tangiem. „Tango Jazz Project” czerpie ze swoich muzycznych fascynacji, emitując je poprzez ciekawe akustyczne instrumentarium w którym króluje akordeon. Wyjątkową kolorystykę muzyczną nadają także gitara, kontrabas, perkusja i instrumenty perkusyjne. Zespół tworzą muzycy z Tarnowa, Warszawy i Łodzi. Zespół Tango Jazz Project istnieje od 2005 roku występując w Polsce
 i za granicą.

„Bez wątpienia Adam Bałdych jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego.” – pisał o Adamie Ulrich Olshausen z Niemieckiego Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Bałdych wypracował swój bardzo indywidualny styl muzyczny wykorzystując między innymi w niespotykany dotąd sposób techniki pizzicato rozkładane w formie arpeggio[2] (podobnie jak gitarzyści) oraz flażolety i flautando nadające jego brzmieniu efekt "powietrza". Sam nazywa ten sposób gry "breathing violin".

Drugi mistrzowski wieczór będzie ucztą dla wielbicieli kameralistyki. Kąśnieńską estradą zawładnie rewelacyjny Marek Bracha – uważany za jednego z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysta zagra w doborowym towarzystwie Kwintetu Śląskich Kameralistów.  W trakcie wieczoru zabrzmią utwory I. J. Paderewskiego i A. W. Mozarta. W drugiej części koncertu pojawią się również muzyczne niespodzianki z repertuary E. Presleya, Queen i Bee Gees.

Marek Bracha - wykształcony w Warszawie i Londynie - jest uważany za jednego z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia. Jego grę cechuje szlachetność i piękno brzmienia oraz powściągliwa i wysmakowana ekspresja. Artysta doskonale czuje się w repertuarze klasycznym i romantycznym, który z powodzeniem wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Fascynacja fortepianami z czasów Chopina zaowocowała studiami podyplomowymi w Royal College of Music w Londynie. Pianista chętnie sięga jednak także po utwory współczesne – solowe, kameralne oraz orkiestrowe, mając w dorobku liczne prapremiery dzieł wybitnych polskich kompozytorów. Oprócz działalności artystycznej Marek Bracha prowadzi również wykłady i warsztaty z gry na instrumentach historycznych.

Kwintet Śląskich Kameralistów - powstał przed ponad 20 laty jako kwartet smyczkowy i przez pierwsze lata swej działalności wykonywał repertuar operetkowy, współpracując ze śpiewakami i artystami baletu. Po jakimś czasie skład został powiększony o kontrabas. Po zmianach personalnych rozpoczęła się nowa era w jego działalności. Pierwsze dwie płyty „ba… ROCKOWO” i „Mecyje” są w całości wypełnione utworami zaaranżowanymi przez koncertmistrza - Dariusza Zbocha. Przebojami muzyki rozrywkowej lat 60 i 70 ubiegłego stulecia w kompletnie nowym, „klasycznym” ujęciu i rozmaitymi utworami z kręgu szeroko pojętej muzyki żydowskiej w drugim przypadku. Inspiracją do nagrania trzeciej płyty z kwintetami smyczkowymi Krzysztofa Pendereckiego i Antonina Dworzaka było przywiązanie muzyków zespołu do czystej postaci muzyki kameralnej, którą większość z nich na co dzień wykonuje grając w Śląskiej Orkiestrze Kameralnej.

Finał festiwalu to wieczór z udziałem wspaniałych polskich głosów operowych – sopranistki Kariny Skrzeszewskiej, tenora Adama Sobierajskiego i barytona Tomasza Raka, a także Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Maestro Sławomira Chrzanowskiego. Wieczór operowo-operetkowy wypełnią utwory takich kompozytorów, jak W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Verdiego oraz J. Straussa.

Karina Skrzeszewska urodziła się i mieszka we Wrocławiu. Od dziecka obcowała z wielokulturową atmosferą przepełnioną muzyką i sztuką.  Umiejętności wokalne szkoliła i doskonaliła podczas studiów na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a następnie podczas licznych kursów mistrzowskich w Polsce i za granicą, m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Dariusza Grabowskiego, Paulosa Raptisa, Ingrid Kremling-Domanski i Renaty Scotto.

Istotnym etapem w rozwoju artystycznym był udział Kariny Skrzeszewskiej w dwóch produkcjach poświęconych władczyniom Anglii – Marii Stuart oraz Annie Boleyn. Jej kreacje, zarówno Maria Stuarda w Teatrze Wielkim w Poznaniu i w Operze Śląskiej, jak i Anna Bolena w Teatrze Wielkim w Łodzi, przyniosły artystce zasłużony rozgłos i miano znakomitej odtwórczyni heroicznych ról włoskiego bel canta.

Tarnowska Orkiestra Kameralna powstała w 1991 roku. Orkiestra tarnowska nie tylko z nazwy, ponieważ jej założyciele i muzycy w niej grający to w znakomitej większości ludzie, którzy właśnie w Tarnowie zdobywali podstawy muzycznego wykształcenia i uczyli się kameralistyki. W swojej dwudziestosześcioletniej historii występowała w wielu miastach Polski, Niemiec, Hiszpanii i Szwajcarii; na koncertach i festiwalach; regularnie koncertuje w Tarnowie, prezentując melomanom głównie muzykę klasyczną.

Repertuar TOK jest rozległy – od muzyki barokowej (J.S.Bach, G.F.Haendel, A.Vivaldi, A.Corelli i in.), poprzez muzykę późniejszych epok (m.in. W.A.Mozart, J.Haydn, L.v.Beethoven, F.Schubert, F.Chopin, P.Czajkowski, G.Faure, M.Karłowicz, E.Grieg), po muzykę współczesną (J.Rodrigo, B.Britten, A.Casella, A.Panufnik, M.Karłowicz, H.M.Górecki, W.Kilar, T.Baird, P.Sydor, H.J.Botor, A.Bonarek). Zespół nie ogranicza się do muzyki kameralnej – poszerzając skład – prezentuje także utwory symfoniczne i oratoryjne (L.v.Beethoven, B.Britten, J.S.Bach, G.B.Pergolesi, W.A.Mozart). Gra również muzykę filmową – w ramach 21. Tarnowskiej Nagrody Filmowej (2007) wykonywała utwory Krzesimira Dębskiego pod dyrekcją kompozytora, utwory Henri Seroki pod dyrekcją kompozytora, oraz jazz (koncerty z Trio Herdzin-Bogdanowicz-Biskupski, z muzykami jazzowymi, takimi jak: Piotr Wojtasik, Grzegorz Nagórski, Piotr Baron, Reggie Moor, Wayn Dockery, Johny Betsch) i – okazjonalnie – muzykę rockową z zespołem Totentanz.

Na podstawie materiałów organizatorów - Ryszard Zaprzałka