Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

XXXV Tydzień Talentów za nami...

Ten, będący jedną ze znaczących muzycznych wizytówek miasta i regionu Festiwal, który do tej pory przez przeszło trzy dekady odbywał się jesienią, w tym roku po raz pierwszy zorganizowano w maju, uwzględniając sugestie melomanów i przyjaciół Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Te Muzyczne Dionizje od kilku lat funkcjonują w formule Warsztatów z Mistrzami. Ich uczestnicy wybierani są spośród najwybitniejszych młodych laureatów konkursów krajowych i zagranicznych, stojących u progu swojej drogi artystycznej, a ich udział jest promowany przez znakomitych pedagogów i czołowych wykonawców współpracujących z Centrum Paderewskiego. W tym roku reprezentowali różne ośrodki muzyczne: Poznań, Warszawę, Kraków, Kielce, Tarnów, Tuchów i Domosławice. Nierzadko ich występ w Kąśnej Dolnej to przepustka do wielkiej krajowej, a bywa że i międzynarodowej kariery. W tym roku w roli mentorów wystąpili prof. Klaudiusz Baran – Rektor Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, najlepszy polski akordeonista i bandoneonista, czołowa polska pianistka, prof. Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Joanna Marcinkowska oraz Łukasz Długosz – uznany przez krytyków za najwybitniejszego flecistę swojej generacji. Ich wirtuozerię mogliśmy podziwiać podczas recitali mistrzowskich 21 i 25 maja w Dworze I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Tradycyjnie jeden z koncertów festiwalowych poświęcony został najbardziej uzdolnionym uczniom tarnowskiej szkoły muzycznej. „Tarnowskie Talenty” zaprezentowały się 22 maja w Sali Lustrzanej w Tarnowie. Koncert finałowy tegorocznego jubileuszowego Tygodnia Talentów wypełniło „Trzech Tenorów na bis”. 28 maja w Letniej Sali Koncertowej kompleksu dworsko-parkowego I. J. Paderewskiego wystąpili wybitni maestro: Dariusz Stachura, Adam Sobierajski oraz w roli gospodarza dyrektor Centrum Paderewskiego Łukasz Gaj. Podczas galowego koncertu zaprezentowali się również wyróżnieni uczestnicy warsztatów. Poniżej szczegóły pióra Moniki Partyk oficjalnej recenzentki tegorocznego Tygodnia Talentów.

 

Akordeon na start - recenzja recitalu inauguracyjnego

Pięknym i ciekawym koncertem zainaugurowano jubileuszową, 35. już edycję trwającego nieprzerwanie od 1982 r. festiwalu Tydzień Talentów w Kąśnej Dolnej. Impreza odbywa się po raz pierwszy w maju (dotychczas w listopadzie), jednak jej podstawowy cel - promocja tytułowej utalentowanej młodzieży oraz umożliwienie jej, poprzez warsztaty, doskonalenia się pod okiem Mistrzów - pozostaje niezmienny.

W tym roku swych cennych porad udzielą: w klasie akordeonu prof. Klaudiusz Baran – akordeonista i bandoneonista, profesor warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, a od zeszłego roku również jego Rektor, w klasie fortepianu prof. Joanna Marcinkowska, zaś w klasie fletu Łukasz Długosz.

Pierwszego z wymienionych mogliśmy wczoraj podziwiać w Dworku Ignacego Jana Paderewskiego. Oprócz niezaprzeczalnej maestrii wykonawczej i sugestywnej interpretacji, ujmowała jakże rzadka dziś szczerość wypowiedzi i wyrażana po wielekroć pokora wobec wybranych przez siebie muzycznych œuvres. A były to: słynne Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, z których muzyk wybrał przede wszystkim te wirtuozowskie; ukazujące szeroki wachlarz możliwości akustycznych akordeonu Gemalte Wolken („Malowane chmury”, 1982) Zbigniewa Bargielskiego, które również można by nazwać swoistymi wariacjami na temat zmieniających się wciąż chmur; wywołujące dreszcze swym mroczno-melancholijnym pięknem Milonga Preludium „Flora’s Game” (z rozsławioną przez wersję wokalną Oblivion częścią wolną); wreszcie Sonata nr 2 „Słowiańska” współczesnego kompozytora ukraińskiego (a do tego… właściciela sieci aptek) Władimira Zubickiego. Zarówno ostatnia kompozycja, jak i entuzjastycznie „wyproszony” bis – Scherzo Rosjanina Siergieja Koniajewa – interesująco nawiązywały do folkloru swych ziem, poprzez m.in. przeplatające się quasi dumkowe czy quasi hopakowe odcinki.

Po tak udanej inauguracji mamy prawo liczyć na wiele jeszcze wspaniałych wrażeń, których – miejmy nadzieję – dostarczą nam kolejne wieczory. Dzisiejszy, Tarnowskie Talenty (Sala Lustrzana w Tarnowie, godz. 18:00), ukaże wybijających się uczniów szkół muzycznych rejonu. Zapraszamy serdecznie!

Czas na młodych - recenzja koncertu Tarnowskie Talenty

Blisko trzy godziny muzyki, elegancja tarnowskiej Sali Lustrzanej i najważniejsze: 17 wybijających się uczniów tutejszej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia – tak można podsumować koncert Tarnowskie Talenty, który odbył się drugiego dnia Festiwalu.

 

Jak było? Na pewno ciekawie i różnorodnie repertuarowo: wysłuchaliśmy muzyki od baroku po współczesność, od klasyki po jazz i pop. Wyrównany, wysoki poziom młodych wykonawców cieszył słuchaczy – w tym bardzo emocjonalnie kibicujących im pedagogów. Z tych ostatnich szczególną satysfakcję może czuć Krzysztof Krawczyk, którego podopieczny: kontrabasista Artur Łukasik - uczeń V klasy, dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz triumfator specjalistycznych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w Katowicach, Warszawie (2015), Mielcu (2014, 2016) i Elblągu (2017) – wyróżniał się techniką, interpretacją i dojrzałością artystyczną. W wykonaniu Artura, którego – jak ćwierkają na dachu wróble – usłyszymy jeszcze w niedzielnym koncercie finałowym – zabrzmiały II i III część Koncertu kontrabasowego fis-moll op.3 Siergieja Kusewickiego.

 

Wymieńmy i pozostałe młode talenty, a są nimi: muzykalne i doskonałe technicznie pianistki Aleksandra Tadel (Etiuda dis-moll op.8 nr 12 A. Skriabina) i Anna Chruściel (Etiuda-Obraz es-moll op.39 nr 5 S. Rachmaninowa), klawesynista Tomasz Szczerba, skrzypaczka Zuzanna Witek, pianiści Wiktor Kołodziejczyk, Miłosz Marcinkiewicz i Michał Niedbała, duet akordeonowo-klarnetowy Wojciecha Knapka i Rafała Zielonki, kwartet saksofonowy (Aleksandra Pytel, Rafał Pikusa, Tomasz i Maciej Mątwiccy), wreszcie jazz-band Up Time Squad (Michał Niedbała, Robert Wypasek, Mikołaj Sikora i Przemysław Kuta).

Oj, działo się, działo! Czas więc na oddech przed czwartkowym koncertem w Dworku Paderewskiego, na który oczywiście serdecznie zapraszamy.

Fortepian i flet kameralnie - recenzja recitali mistrzowskich

Mistrzowskie minirecitale – fortepianowy i fletowy – dwójki artystów prowadzących tegoroczne warsztaty w ramach Festiwalu, wypełniły czwartkowy, trzeci z koncertów, który odbył się w Dworku Ignacego Jana Paderewskiego.

I właśnie jego utworami: słynnym Menuetem - kompozytorską „wizytówką” stanowiącą muzyczny żart w stylu Mozarta oraz Legendą As-dur op. 16 nr 1, rozpoczęła swój występ znakomita pianistka, dr hab. i prof. nadzwyczajna poznańskiej Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego – Joanna Marcinkowska. Jak wspomina artystka, Dworek w Kąśnej Dolnej związany był z początkami jej kariery: tu bowiem wystąpiła tuż po zdobyciu spektakularnych podwójnych laurów w konkursach w Bydgoszczy i Słupsku w 1996 r. Cztery pierwsze mazurki z op.50 Karola Szymanowskiego, młodzieńcze Wariacje b-moll op. 3 tegoż oraz wykonane prawdziwie brillante i z wielkim zaangażowaniem emocjonalnym Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22 Chopina, złożyły się na resztę tego arcypolskiego recitalu.

Nieco odmienny charakter miał doskonały, długo oklaskiwany występ flecisty – Łukasza Długosza – i towarzyszącego mu przy fortepianie Andrzeja Jungiewicza. Wirtuozeria, ogromne wyczucie stylów i ekspresyjność solisty potwierdziły, iż jego status jednego z czołowych dziś flecistów jest w pełni uzasadniony. W programie znalazły się kolejno: lekkie jak perełki Rondo D-dur KV 373 Mozarta (pierwotnie na skrzypce i orkiestrę w tonacji C-dur), mniej znana Sonata Tadeusza Szeligowskiego – z przeszywającą dreszczami wolną, kulminacyjną kantyleną części II, dwie transkrypcje na flet i fortepian: Pieśń kurpiowska z op. 58 Karola Szymanowskiego oraz sentymentalna Medytacja z Sześciu Romansów bez słów op. 76 Cécile Chaminade (1857-1944) – nieco zapomnianej dziś francuskiej kompozytorki i pianistki, epigonki późnego romantyzmu francuskiego; wreszcie wirtuozowski, z finałem w prestissimo Polonaise de Caraffa op. 8 niemieckiego flecisty, kompozytora i konstruktora instrumentów, ojca nowoczesnego fletu – Theeobalda Boehma (1794-1881). Podwójny bis: Wokaliza Wojciecha Kilara i Ave Maria Cacciniego/Wawiłowa był zatem zdecydowanie obowiązkowy!

Brawurowy finał - recenzja Koncertu Trzech Tenorów na Bis

Do Stodoły, czyli Letniej Sali Koncertowej obok Dworku I. J. Paderewskiego, zaproszono bardzo licznie zgromadzonych słuchaczy na koncert finałowy XXXV Tygodnia Talentów. Składał się on z dwóch części: występu czwórki wyróżniających się uczestników Warsztatów Mistrzowskich oraz śpiewaczego show Trzech Tenorów – formuły wymyślonej przez José Carrerasa.

Recital młodych talentów otworzyła flecistka z klasy Łukasza Długosza, Adrianna Mętel – licencjatka krakowskiej AM, laureatka konkursów krajowych i zagranicznych – wirtuozowsko interpretując utwór Niemca Sigfrida Karg-Elerta (1877-1933) Sonata Appassionata op.140.

Klasę akordeonu prof. Klaudiusza Barana reprezentowali: Dawid Rydz i Włoch Giancarlo Palena – studenci III roku UM w Warszawie. Pierwszy z nich – laureat licznych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych oraz prawykonawca skomponowanych dla siebie utworów – przedstawił Sonatę A-dur Domenica Scarlattiego oraz 2 cz. VI Sonaty „Witraże i klatki Katedry św. Pawła w Münster” (2003 r.) Anatolija Kusjakowa – pięknie wydobywając jej dramatyczną grę barw i emocji.

 

Drugi – laureat licznych nagród oraz czynny estradowo muzyk – z dużą lekkością wykonał również Sonatę D. Scarlattiego oraz Preludium z Suity „Z czasów Holberga” Edwarda Griega. Recitalu dopełnił Jan Bieniasz z klasy fortepianu prof. Joanny Marcinkowskiej - przyszłoroczny maturzysta kieleckiego Liceum Muzycznego – z wielką dojrzałością i wrażliwością interpretując opartą na silnych kontrastach Balladę F-dur op.38 Chopina. Warto też wspomnieć, iż przyznaną po raz pierwszy Nagrodę im. Anny Knapik dla młodego talentu tarnowskiego otrzymał kontrabasista Artur Łukasik.

Druga część wieczoru należała niepodzielnie do Trzech Tenorów: Dariusza Stachury (Teatry Wielkie w Łodzi – macierzysty i Warszawie), Tomasza Kuka (Opera Krakowska) oraz dyrektora kąśnieńskiego Tygodnia Talentów – Łukasza Gaja (Opera Wrocławska), którym towarzyszyła łódzka Orkiestra Kameralna im. Jana Kiepury. Wykonane przez nich z maestrią, biglem i aktorskim zacięciem arie operetkowe i piosenki z kiepurowskiego repertuaru oraz pieśni neapolitańskie, hiszpańskie i meksykańskie – m.in.: Signorina, Ninon, Brunetki, blondynki, O sole mio, Granada, La Cucaracha, Bésame mucho – tak zachwyciły słuchaczy, że bisom nie było końca.

Swój koniec ma jednak wszystko – zakończyliśmy więc i jubileuszowy XXXV Tydzień Talentów. Na kolejny zapraszamy już za rok w maju!

Monika Partyk

Tekst i zdjęcia na podstawie materiałów Centrum Paderewskiego - strona www oraz fb