Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Zapomniana, odnaleziona i ocalona

Taka jest idea Międzynarodowych Festiwali Muzyki Odnalezionej, które już od 24 lat odbywają się w Tarnowie. To jedyna tego typu impreza na świecie, w dodatku wymyślona i od początku, tj. od 1994 roku organizowana przez  tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban (fortepian) i Henryka Błażeja (flet). Głównym założeniem Festiwalu jest przywracanie pamięci zapomnianym utworom kameralnym i symfonicznym, polskim i obcym. Powody zapomnienia są różne np. zamówienie utworów w celu uświetnienia szczególnie ważnych uroczystości (w XVIII, XIX w) z zastrzeżeniem przez zamawiającego, aby po premierze nie wykonywać ich przez najbliższe 30 - 50 lat. Utwory takie można obecnie odnaleźć w księgozbiorach pałaców i klasztorów, w antykwariatach lub muzeach. Tegoroczna edycja  XXIV MFMO odbywa się tradycyjnie w maju w dnich od 6 do 21 i swoim zasięgiem, poza Tarnowem /6 - 15.05., łącznie sześć koncertów/, obejmuje 7 miejscowości Polski Południowej: Nowy Sącz, Skierniewice, Racibórz, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Ożarów i Ostrowiec Świętokrzyski. I wielka szkoda, że w tym roku Festiwal mija prawie zupełnie niezauważenie, całkowicie nieobecny w tarnowskich mediach, co niewątpliwie ma również wpływ na frekwencje. Ten całkowicie niezrozumiały grzech zaniechania obciąża także magistrackich zawiadowców kulturalnych, którzy chyba zapomnieli, że impreza tej klasy znakomicie promuje miasto i region. 

Organizatorzy tego unikalnego festiwalu są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie w 1976 roku. Teresa - w klasie fortepianu  prof. Ludwika Stefańskiego, Henryk – w klasie fletu  doc .Wacława Chudziaka. Solistyczną działalność koncertową rozpoczęli jeszcze na studiach. W 2004 roku założyli TRIO  INTER-ART , z którym występowali jako soliści i kameraliści  na wszystkich niemal estradach Polski a także w ponad 40 krajach Europy, USA oraz  na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Brali udział w licznych krajowych i międzynarodowych Festiwalach Muzycznych, regularnie także koncertują na organizowanych przez siebie kolejnych Międzynarodowych Festiwalach Muzyki Odnalezionej.
Nasi maestro przyznają, że z wieloma utworami czas i historia obeszły się brutalnie: nierzadko „leżakowały” one w wyniszczających je warunkach. Teraz zostały odnalezione i zdarza się, że są to kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki. W początkowych latach ta unikalna impreza odbywała się wyłącznie w Tarnowie, przysparzając mu splendoru i znakomicie go promując. Niestety, od 2000 roku, na wskutek różnych zawirowań polityczno-organizacyjnych oraz zwykłej zawiści ze strony tzw. środowiska i braku kompetencji połączonej z wyobraźnią lokalnych urzędników, Festiwal zmuszono do emigracji poza Tarnów.  Mimo to, Festiwal przygotowywany przez impresariat państwa Błażejów z roku na rok z coraz większym rozmachem, przetrwał i ma się całkiem dobrze. Przynajmniej do tej pory...

Podczas koncertów prezentowane są utwory symfoniczne i kameralne, które zapomniane przeleżały czasem setki lat w rękopisach i starodrukach. Spośród wielu utworów o różnej wartości artystycznej przedstawiane są kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki – opowiadają Teresa Kaban i Henryk Błażej, dyrektorzy festiwalu. Podczas poprzednich edycji swoje premiery po latach miały utwory znalezione m.in. w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, w Narodowej Bibliotece Muzycznej w Pradze, w Berlinie, w Wiedniu, w Brukseli, w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, a także w prywatnych zbiorach w zamkach Kornwalii, Szkocji i Anglii. Podczas dotychczasowych koncertów rozbrzmiewała różnorodna muzyka. Można było usłyszeć nieznaną dotąd muzykę królewskiego Wawelu, pisaną na potrzeby władców polskich, a także odnalezione perełki starocerkiewnych śpiewów liturgicznych z Ławry Kijowskiej.

Prezentowane  były też dziecięce utwory ze szkicownika W.A Mozarta oraz jego ojca Leopolda a także kompozycje austriackiego Cesarza Leopolda I, któremu Jan III Sobieski pospieszył z odsieczą pod Wiedeń. Dużym zaskoczeniem były nieznane  „Improwizacje ze szkicownika weselnego” – A.Brucknera  a także dotąd nie wykonywane fortepianowe sonaty F. Mendelssohna. Swoją prapremierę po latach miała salonowa muzyka dynastii Ogińskich a także fortepianowe dzieła włoskich mistrzów opery (Pucciniego, Verdiego, Leoncavallo, Belliniego…). Ciekawe okazały się pieśni Karola Stohla znalezione w Muzeum Okręgowym w Tarnowie oraz utwory napisane specjalnie dla Napoleona Bonaparte. Do niewątpliwych perełek trzeba zaliczyć  Seikilovą pieśń z nagrobka w Trailleis w Azji Mniejszej” (pochodzącą z  III w)  a wykonaną przez słowacki zespól muzyki dawnej „Musa Ludens”.

Dzięki temu, że festiwalowe koncerty odbywają się w zabytkowych obiektach kilkunastu miejscowości – mówią nasi muzyczni Judymowie - prezentowana muzyka może współgrać z architekturą wnętrz, do których była pisana. Cieszymy się, że dzięki festiwalowym prezentacjom wiele odnalezionych utworów zdobywa powoli sale koncertowe Europy i odzyskuje należne im miejsce w historii muzyki. Dodajmy, iż wiele z nich zostało też po raz pierwszy zarejestrowane  przez polskie i zagraniczne rozgłośnie radiowe i telewizyjne a także wydane na płytach CD.

Program tarnowskich koncertów festiwalowych wgląda następująco:

6.05.2017 r.         - godz. 19,00    - Sala Lustrzana

Duet fortepianowy (na 4 ręce)

Chiara Nicora i Ferdinando Baroffioédéric (Italia)

w programie m.in.:  J. Brahms, F. Bussoni, M.Cerimele

Chiara NICORA  - pianistka

Ukończyła Konserwatorium im. L. Cherubini’ego we Florencji, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Studia doskonaliła na Uniwersytecie w Bolonii oraz na mistrzowskich kursach pianistycznych pod kierunkiem S. Perticaroli,  A. Lonquich, L. Romanini i M.Mika.  Dodatkowo w 1993 r. uzyskała dyplom gry na klawesynie w Konserwatorium G.Verdiego w Turynie. Odtąd występuje jako pianistka i klawesynistka, grając ze znanymi włoskimi zespołami kameralnym  min.:  z „Trio Benedetto Marcello”, barokową orkiestrą z Bergamo, z Milano Classica, orkiestrą Guid, Ensemble Concertante, z La Scala i inn.   Koncertuje we Włoszech i w całej Europie. Posiada nagrania płytowe jako solistka i kameralistka.

Ferdinando BAROFFIO  - pianista

Ukończył studia gry na fortepianie  w Konserwatorium G. Verdiego w Mediolanie pod kier. Liny Bodini Mazza. Studia doskonalił w Accademia "G.Marziali" z Seveso prowadzonej przez Bruno Canino. W 1993 r. wziął udział w mistrzowskich warsztatach pianistycznych w Konserwatorium w Bernie. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Występuje jako solista i kameralista w wielu włoskich festiwalach muzycznych min.: G.0.G., Gioventu Musicale, Musica Rara, Incontri col Maestro, Asolomusica , Agimus, Schlosskonzerte-CH, Adiam-FR, La Biennale di Venezia, Asam, Settimane musicali di Stresa, a także Musikverein w Wiedniu. Napisał muzykę z okazji powstania włoskiej konstytucji w "Sala dei 500"w Palazzo Vecchio we Florencji, którą wykonano w obecności Prezydenta Republiki Włoskiej i transmitowaną „na żywo” przez RAI.   Posiada nagrania dla włoskiej TV RAI. 

7.05.2017 r.         - godz. 19,00 - Sala Lustrzana  

„DUO A CORDA”  (Norwegia)

Brigitte Staernes - skrzypce, Martin Haug - gitara                                                          

w programie m.in: F. Gragnani, N. Paganini, A.de Lhoyer, P.Sarasate

„DUO A CORDA”  (Norwegia)

Jest jedynym profesjonalnym duetem skrzypcowo-gitarowym w Norwegii. Został założony w 1997 r.  Repertuar duetu sięga od wyrafinowanych stylistycznie interpretacji muzyki barokowej i klasycznej po „fajerwerki muzyki hiszpańskiej i latynoamerykańskiej. Wirtuozeria instrumentalna, doskonałość w grze zespołowej, a także zdolność do tworzenia piękna i emocji w wyrażaniu muzyki jest znakiem towarowym dla A Corda. Duet A Corda występował w Norwegii, na Spitsbergenie, Danii, Francji, Czechach, Rosji, USA, Hiszpanii i Estonii. W 2008 roku koncertowali w Chinach, kończąc na recitalu w Szanghaju. Jesieią 2009 duet Corda koncertował w Brazylii i Urugwaju. Duet nagrał kilka płyt CD,min:  w 2001 r.- „Fuego”, w 2003 r. - „Con Amore”, w 2005  r. – Tria N.Paganiniego, w 2009 r.- Muzyka hiszpańska.  Birgitte STAERNES i Martin HAUG  są artystycznymi dyrektorami Johan Halvorsen Music Festival , który odbywa się w marcu każdego roku. 

12.05.2017 r. - godz. 19,00 - Sala Lustrzana

Chiara Vyssia Ursino - sopran (Włochy)

Diana Nocchiero - fortepian (Włochy)

w programie m.in:  P.Tosti, V.Lombardo-Alonzo, P.Floridia

Chiara Vyssia Ursino

Włoska sopranistka urodzona w Katanii. Od  2002 roku jest  solistką zespołu orkiestrowo-chóralnego  "Camerata Polifonica Siciliana", z którym  jako solistka brała udział w wielu ważnych koncertach takich jak:: "Festiwal Internazionale Notomusica", "Associazione Musicale Etnea", "GMI", "A.gi. mus "," Amici della Musica ", Współpracuje z artystami tej klasy jak: Katia Ricciarelli, Cecilia Gasdia Emanuela Custer, Salvatore Fisichella, Paola Pitagora, Mariella Lo Giudice i in.     W 2006 roku została również solistką zespołu  "DameInCanto" wykonując różne dzieła muzyki barokowej w koncertach międzynarodowych festiwalach we Włoszech. Była odtwórczynią premierowych wykonań utworów Giovanni Ferrauto, Capitan Domitilla e L'Albero dei Sogni, Amor è un Desio che vien da core, Ibn Hamdis un arabo in Sicilia, Serik Yerkimbekov, Vocalize - Głos Ziemi, Joe Schittino, Etnea Lieder, Alfredo Sangiorgi, Cappuccetto Rosso.Jako solistka śpiewała wiele głównych ról operowych we włoskich operach. Jest też regularnie zapraszana na koncerty i recitale za granicą min. do Wiednia, St. Pölten, Meksyku, Toluca, Monterrey, Astana, Paryż, Stambuł, Kazachstan Symphony Orchestra, Monterrey Orchestra, Orkiestry Symfonicznej Stanu Meksyk, Vienna Symphony Kammerverain i inn.

Pianistka   Diana Laura Nocchiero jako solistka i kameralistka była wykonawczynią wielu koncertów z różnymi zespołami kameralnymi i orkiestrami. Koncertowała we Włoszech, w Europie, Ameryce Północnej, Ukrainnie, Japonii, Singapurze i Indonezji,  w tak prestiżowych salach koncertowych jak: Teatro Manuel Valletta (Malta), St. Martin in the Fields (Londyn), Steinway Hall (Nowy Jork), ORF - Konzerthaus (Wiedeń), Mainichi Centrum Kultury w Osace (Japonia), itp . Jej koncerty były transmitowane „na żywo”  i rejestrowane przez radio i telewizje włoską (RAI), austriacką (ORF), BBC (Anglia), RTVE (Hiszpania).

13.05.2017 r.  - godz. 19,00 - Muzeum Ratusz

Martin Mallaun - cytra (Austria)

w programie m.in: S.L.Weiss, J. Dowland, Diomeden Cato

Martin Mallaun (ur. 1975 w Kitzbühel/Tyrol). Grę na cytrze studiował w Konserwatorium w Innsbrucku w klasie Haralda Oberlechnera. Niezależnie od studiów muzycznych ukończył także Wydz. Biologii na Uniwersytecie w Innsbrucku.  W 2004 roku Martin Mallaun został laureatem pierwszego międzynarodowego konkursu cytrowego Volkmann-Preis (Monachium) a  w 2008 roku został zaproszony do jury tego konkursu (!) Współpracuje z różnymi muzykami, aktorami i pisarzami, opracowuje własne projekty. Jako solista był zapraszany przez takie orkiestry jak National Royal Scottish Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire i Orchestre de Picardie. Za swój solowy debiut „zwischen steinen” (między kamieniami) otrzymał w 2005 roku nagrodę austriackiego radia Ö1 „Pasticcio”. W 2010 roku ukazała się jego płyta CD „OMONÉRO“ ze współczesną muzyką na cytrę solo. Martin Mallaun został też wybrany do udziału w programie NASOM (New Austrian Sound of Music) austriackiego MSZ na lata 2012/13. Obecnie pracuje jako muzyk i botanik oraz wykłada w kilku tyrolskich szkołach muzycznych. Zalicza się do najbardziej wszechstronnych artystów w dziedzinie muzyki eksperymentalnej w Austrii. Niezależnie od tego czy gra muzykę barokową, czy improwizuje, czy wykonuje muzykę elektroniczną, czy ludową, alpejską  Martin Mallaun nieustannie poszukuje nowych stylistycznych i brzmieniowych możliwości wyrazu swojego instrumentu, poruszając się przy tym na styku różnych stylów i sposobów grania. Występuje w wielu krajach – od Francji i Czech po Japonię – i gości na międzynarodowych festiwalach (m. in. Edinburgh International Festival/UK, Münchener Biennale/D lub Klangspuren/A). Od roku 2001 uczestniczy w projekcie badawczym GLORIA, który ma na celu ustalenie skutków zmian klimatycznych dla wegetacji alpejskich ekosystemów.


14.05.2017 r. - godz. 19,00 - Sala Lustrzana

Agnes Pyka (skrzypce) i Blandine Leydier-Quincarlet - altówka (Francja)

w programie m.in: W.A. Mozart, F.A Hoffmeister, A. Rolla

Agnes Pyka 
Ukończyła  Scuola di Alto Perfezionamento of Saluzzo (Włochy). Studia kontynuowała w Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszczie, uzupełniając je o muzykę kameralną.  W Toronto University  studiowała  pod kierunkiem  Loranda Fenyves.. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów muzycznych (National Jeunes Solistes Hart House Compétition -Toronto, National Schubert Competition -Włochy, Concours Européen de Moncalieri (1)Włochy…). Jako solistka I kameralistka koncertuje  we Francji I poza jej granicami. W 2006 roku stworzyła zespół „Des Equilibres”, z którym występuje  pełniąc jednocześnie funkcję dyrektora artystycznego. W roku 2011 nagrała z zespołem pierwszą płytę CD  poświęcając ją w całości  twórczości  Sandora Veress’. Nagranie drugiego kwartetu smyczkowego S. Varess’a  było światową premierą wysoko ocenioną- 4 gwiazdkami  w prestiżowym magazynie francuskim CLASSICA. W 2013 roku w duecie z czeskim skrzypkiem J. Talichem  nagrała kolejną CD z 44 duetami  B.Bartoka. Prócz działalności koncertowej Agnes Pyka uczy w Konserwatorium w Tulonie. Gra na skrzypcach z 1901 roku wykonanych w pracowni Stefano Scarampella.
Blandine  Leydier Quincarlet 
 studiowala grę na altowce w Konserwatorium w Paryżu  pood kier Gérarda Causse i Nicolasa Bone. Studia doskonalila w Celibidache Academy.

15.05.2017 r. - godz. 19,00 - Sala Lustrzana

Lwowski Duet Akordeonowy

Bogdan Kożuszko i Juri Shumanskyi

w programie m.in: J.S. Bach Orłański-Tytarenko

BOGDAN KOZHUSHKO – absolwent Akademii muzycznej we Lwowie. Laureat wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym: krajowy konkurs wykonawców na  instrumentach ludowych ("Provesiń" –Kirowograd 2011 - 1. Nagroda i w  2012 – 2. nagroda), międzynarodowy konkurs Muzyki na akordeon (Przemyśl 2010 i  2012 – 2. nagroda), międzynarodowy konkurs «Citta Di Lanciano» (Lanciano, Włochy 2013 -1. nagroda), «Internet music competition» (2014r. Bełgrad, Serbia 1. nagroda), VII międzynarodowy konkurs bajanistów- akordeonistów «Perpetuum Mobile» (Drohobycz 2014 -Grand Prix ). Prowadzi aktywną działalność koncertową. Jest częstym gościem międzynarodowych festiwali na Ukrainie, w Polsce, Niemczech i na Litwie. Jako solista współpracuje z orkiestrą "Wirtuozi Lwowa" oraz orkiestrą "Akademia". Posiada nagrania radiowe i telewizyjne.

SZHUMANSKYI YURI – akordeonista wirtuoz. Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in.: VII Międzynarodowym  Konkursie «Perpetuum Mobile» (Ukraina, Drohobycz, 2014),  «Internet music competition» (Serbia, Bełgrad, 2014), Ogólnoukraińskmi Konkursie  «Provesiń» (Ukraina, Kropiwnickij, 2015), Grand Prix «Citta di Lanciano» (Włochy, 2015). Występuje jako wykonawca recitali akordeonowych oraz jako solista z orkiestrami na Ukrainie i  w Europie. Regularnie uczestniczy w koncertach charytatywnych.

W listopadzie 2016 roku duet wystąpił z kilkoma koncertami  w Niemczech. W grudniu 2016 roku muzycy nagrali 2 płyty CD. Ich repertuar składa się z utworów klasyki światowej w aranżacji na dwa akordeony.

Źrodło: www.interart.pl

Ryszard Zaprzałka