Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Tydzień Talentów 2017

 Warsztaty z Mistrzami w Centrum Paderewskiego

Jego podstawowym celem jest promocja młodych artystów poprzez danie im możliwości rozpoczęcia kariery na estradach koncertowych.  „Tydzień Talentów" organizowany od 1982 roku jest najstarszą tego rodzaju imprezą w regionie, o takiej randze i rozpoznawalności, nie tylko w Polsce ale i na świecie. Dla wielu młodych muzyków występ w Tarnowie jest nierzadko pierwszym krokiem w do wielkiej kariery artystycznej. Najlepiej świadczą o tym nazwiska aktualnych gwiazd polskiej kameralistyki, m.in. pianistów Waldemara Malickiego i Krzysztofa Jabłońskiego, wiolonczelisty Rafała Kwiatkowskiego, czy skrzypków Rafała Blechacza /późniejszego zwyciężcy Konkursu Chopinowskiego/ i Kuby Jakowicza, którzy właśnie w Tarnowie rozpoczynali swoje wielkie kariery. To na jednym z pierwszych koncertów Tygodnia Talentów wystąpił wielce wówczas obiecujący wiolonczelista Andrzej Bauer, podówczas student I roku warszawskiej Akademii Muzycznej, obecnie najwybitniejszy polski muzyk grający na tym instrumencie. Przed nami XXXV jubileuszowa edycja Tygodnia Talentów, która w dniach 21-28 maja odbywać się będzie tradycyjnie w Kąśnej Dolnej, znanym szeroko  mateczniku tarnowskich melomanów /i nie tylko/, urokliwym dworku wielkiego pianisty i kompozytora, patrioty i polityka - mistrza Ignacego Jana Paderewskiego. To tutaj najzdolniejsi młodzi artyści z całej Polski pod czujnym okiem Mistrzów będą szlifować swój warsztat muzyczny.

Czytaj więcej...

Zapomniana, odnaleziona i ocalona

Taka jest idea Międzynarodowych Festiwali Muzyki Odnalezionej, które już od 24 lat odbywają się w Tarnowie. To jedyna tego typu impreza na świecie, w dodatku wymyślona i od początku, tj. od 1994 roku organizowana przez  tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban (fortepian) i Henryka Błażeja (flet). Głównym założeniem Festiwalu jest przywracanie pamięci zapomnianym utworom kameralnym i symfonicznym, polskim i obcym. Powody zapomnienia są różne np. zamówienie utworów w celu uświetnienia szczególnie ważnych uroczystości (w XVIII, XIX w) z zastrzeżeniem przez zamawiającego, aby po premierze nie wykonywać ich przez najbliższe 30 - 50 lat. Utwory takie można obecnie odnaleźć w księgozbiorach pałaców i klasztorów, w antykwariatach lub muzeach. Tegoroczna edycja  XXIV MFMO odbywa się tradycyjnie w maju w dnich od 6 do 21 i swoim zasięgiem, poza Tarnowem /6 - 15.05., łącznie sześć koncertów/, obejmuje 7 miejscowości Polski Południowej: Nowy Sącz, Skierniewice, Racibórz, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Ożarów i Ostrowiec Świętokrzyski. I wielka szkoda, że w tym roku Festiwal mija prawie zupełnie niezauważenie, całkowicie nieobecny w tarnowskich mediach, co niewątpliwie ma również wpływ na frekwencje. Ten całkowicie niezrozumiały grzech zaniechania obciąża także magistrackich zawiadowców kulturalnych, którzy chyba zapomnieli, że impreza tej klasy znakomicie promuje miasto i region. 

Czytaj więcej...

MUSICA POETICA – FESTIWAL Z PASJĄ

Krakowski festiwal Misteria Paschalia trwał przez tydzień i zakończył się wczoraj w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE. W czasie finałowego recitalu ARIE E CONCERTI usłyszeliśmy - podsumowuje Katarzyna Cetera, niezrównany Ensemble Matheus pod dyrekcją fenomenalnego Jeana Christophe’a Spinosiego. Zabrzmiały fragmenty słynnych oper Vivaldiego, Händla i Telemanna, w wykonaniu znanego kontratenora Davida DQ. Lee. Koncert Wielkosobotni odbył się w wielickiej kopalni, a ściślej w Kaplicy św. Kingi znajdującej się 101 metrów pod ziemią, a program 14. edycji tego najbardziej chyba rozpoznawalnego europejskiego festiwalu muzyki dawnej zapowiadał się imponująco: Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów, wreszcie prestiżowe międzynarodowe partnerstwa i nowe miejsce koncertów.

Czytaj więcej...

Semper in altum - Festiwal Paschalny Musica Poetica

Już wczoraj w tarnowskiej katedrze rozpoczęła się kolejna edycja Festiwalu Paschalnego Musica Poetica. Muzyczne przygotowania do duchowego przeżycia Triduum ruszyły w naszym mieście już po raz siódmy. Wygląda na to, że będzie wyjątkowo – jak zawsze. I jak zwykle w towarzystwie fenomenalnej i niepowtarzalnej Capelli Cracoviensis. Do udziału w festiwalu zaproszono także tarnowskie chóry amatorskie, indywidualnych śpiewaków amatorów, również debiutantów: utworzono Tarnowski Chór Mieszczański, który pod batutą Jana Tomasza Adamusa będzie miał zaszczyt towarzyszyć wybitnym muzykom i światowej sławy solistom podczas wykonania Pasji wg św. Mateusza – arcydzieła muzyki klasycznej napisanego przed laty przez Johanna Sebastiana Bacha. Utwór zaprezentujemy w sobotę na zakończenie Festiwalu – ten koncert będzie transmitowany internetowo na żywo.

Czytaj więcej...