Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Notatnik

Taki tytuł nosi najnowszy tomik wierszy tarnowianki – artystki totalnej (w maju w nowo powstałej Galerii Bema20 pokazywała swoje oryginalne pseudograffiti) Jolanty Więcław, którego tarnowska prezentacja miała miejsce we czwartek 26 czerwca w modnej, a ostatnio uważanej za kultową, kawiarni Włóczykij przy Wielkich Schodach na starówce. W mocno kameralnym, jak na promocyjny event spotkaniu, wziął udział m.in. przedstawiciel wrocławskiej oficyny Librum Verbum wydawcy zbiorku, oraz najnowszy kandydat na prezydenta miasta Tomasz Olszówka. Był także inny tarnowski undergroundowy poeta Dariusz Marcinek oraz autor wstępu do Notatnika Dariusz Bugalski z radiowej trójki. Niezwykle wiersze bohaterki wieczoru czytała Magdalena Tryba, siostra znanej Aspirantki Natalii, zaś muzycznie oprawiła spotkanie  Elżbieta Anna Kołodziejczyk.  - Tropię, nie tropię, po prostu dokumentuję rzeczywistość. Jaka jest, każdy widzi. Pytań jest wiele...

Kilka słów o autorce...

Jolanta Więcław (ur. 1976 r. w Tarnowie)
 Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie (wystawiennictwo), Studium Reklamy w Krakowie (specjalista ds. organizacji reklamy), Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego (dyplom w pracowni rysunku Doroty Jajko-Sankowskiej) i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa Romualda Oramusa).


Tworzy kolaże, zajmuje się rysunkiem, fotografią, sztuką książki. Brała udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, krajowych i międzynarodowych. Laureatka konkursów plastycznych i poetyckich.


 Miejska Biblioteka Publiczna w Tarnowie wydała jej tomik poezji „Mówię życiu tak” (1997r.). Współpracowała tam z Grupą Młodych Autorów. Współredagowała miesięcznik prób literackich „Igrasznik”, także graficznie. Publikowała wiersze w tygodniku „Temi”, w almanachu „Miłość jest dalej” , w zbiorze „Moje serce słyszy” oraz w „Wizjerze” pod szyldem „Rzeczpospolita Poetów”.

   

24 maja, we czwartek, w Galerii Bema20 miał miejsce wernisaż wystawy Joli Więcław – „Ścieżki III” / Kraków Photo Fringe 2018, będącej kontynuacją projektu „Ścieżki”.

Krakow Photo Fringe – to festiwal zrzeszający okołofotograficzne inicjatywy na terenie Małopolski, odbywające się równolegle do Miesiąca Fotografii w Krakowie. Więcej – to otwarta i demokratyczna platforma, która rozszerza Miesiąc Fotografii o nowe wątki, pokazując je w formie wystaw, slajdowisk, spotkań, konferencji czy działań interaktywnych.

A tak o swoich pracach mówiła sama ich autorka:

- Tym razem prezentuję przykłady pseudograffiti, jako bezprawną ingerencję w  przestrzeń publiczną. Ściany, przystanki, ławki, altany śmietnikowe, tablice reklamowe, garaże, elewacje bloków mieszkalnych, klatki schodowe są miejscem do wyrażania antyimigranckich nastrojów, antysemityzmu, rasizmu, ksenofobii, poglądów politycznych czy nienawiści pomiędzy klubami sportowymi. Te bohomazy pełne wulgaryzmów są częścią naszej codzienności – pisze o swojej wystawie autorka. - Na podstawie takich bazgrołów przyjezdni wyciągają wnioski o mieście. Czy jesteśmy skazani na mimowolne odbieranie różnych poglądów części społeczeństwa w ten właśnie sposób? Czy pisanie i malowanie po wszystkim przemawia do nas w sposób wzbudzający większą uwagę? Czy dobitniej zostaje w pamięci jako komentarz do rzeczywistości niż artykuł w gazecie czy wiadomości w telewizji i w radiu? Celowo nie pokazuję tradycyjnego graffiti, które podziwiam jako aktywność artystyczną w ramach street  artu, lecz wandalizm, który stał się plagą usprawiedliwianą myśleniem, że ktoś to zamaluje, że deszcz zmyje, że młodzież nie ma co z sobą zrobić, więc niszczy miasto.


Ryszard Zaprzałka

Zdjęcia -  Anna Burda, .KADR