Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Tarnów w czasach pandemii

Epidemia koronawirusa spowodowała zawieszenie działalności wszystkich instytucji kulturalnych. Nie oznacza to jednak, że tarnowianie są całkowicie odcięci od dóbr kultury. Zamiast cotygodniowych zapowiedzi wydarzeń kulturalnych zachęcamy dzisiaj do odwiedzenia witryny społeczno-kulturalnej „Kultura w domu” i skorzystania z propozycji – tekstów, filmów, jak również z wirtualnych spacerów – przygotowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną, Tarnowskie Centrum Kultury, Teatr im. Ludwika Solskiego czy Biuro Wystaw Artystycznych.

Czytaj więcej...

„Boznańska. Non finito”

Kim naprawdę była Olga Boznańska?

Olga Helena Karolina Boznańska herbu Nowina (ur. 15 kwietnia 1865 w Krakowie, zm. 26 października 1940 w Paryżu) – to wybitna polska malarka, portrecistka, przedstawicielka modernizmu; od 1898 zamieszkała w Paryżu, członkini szkoły monachijskiej, Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1898) i Société nationale des beaux-arts (1901).  Malowała głównie w pracowni. Częstym motywem jej obrazów są wnętrza pracowni lub widoki z okna. Była też autorką świetnych martwych natur i pejzaży. Dziś kojarzymy ją głównie z portretem – wnikliwą, psychologiczną obserwacją modela, penetrującą najgłębsze zakamarki jego duszy.  I to portrety przyniosły jej największą sławę. Na jej portretach pojawiały się wielkie nazwiska jej czasów, m.in. Henryk Sienkiewicz, Artur Rubinstein, Émile Verhaeren czy Louis Vauxcelles. Odnosząca sukcesy w życiu zawodowym artystka, nie znalazła ich w życiu prywatnym. Tę fenomenalną, acz teraz nieco zapomnianą malarkę przypomniała nam ostatnio Angelika Kuźniak w książce "Boznańska. Non finito". Zapraszamy do przeczytania niezwykłej  recenzji - niezwykłej, ponieważ napisanej przez dwoje autorów. Są nimi  Agnieszka Winiarska związana z Teatrem Nie Teraz i Marcina Mieteń z Warszawy.

Czytaj więcej...

Tate Barozs (część 2) „A imię jego 447”

Powrót do Kabotynowa (odc. 2)

Tate Barozs, były dyrektor Mauzoleum Odkrywkowego w Kabotynowie siedział właśnie w fotelu w siedzibie Sanhedrynu przy ul. Przewałowej, by przed jednym ze Starszych i Mądrzejszych zdać raport ze swojego antysemickiego patrolu. Nie wiedzieć czemu Tate stracił całą dotychczasową pewność siebie i jeden z jego słynnych kapeluszy przesuwał się nerwowo między palcami. Od autora: Niniejsza satyra (?) powstała pierwotnie jako koncept serialu filmowego w odcinkach, który (póki co) nie doczekał się realizacji. Do pewnego stopnia jest kontynuacją tworzonego przez kilka osób cyklu „Tajemnice Kabotynowa”, przed laty zamieszczanego w formie pisanej i audio na portalu inTARnet. Opisywaliśmy w nim losy najważniejszych osobistości mitycznego Kabotynowa – miasteczka położonego nigdzie, czyli wszędzie! Teraz sprawdzamy, czy pióro nie zardzewiało. Państwa sugestie mile widziane! Aha, wszelka zbieżność istniejących postaci i wydarzeń z wydarzeniami i postaciami przedstawionymi w niniejszej serii jest wypadkowa i niezmierzona.

Czytaj więcej...

„Z iskierki zorzę twórz”

czyli
„Wszystko co dobre we mnie”

28 stycznia w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Dąbrowie Tarnowskiej im. Marii Kozaczkowej odbyła się wieczornica poświęcona jej patronce z okazji przypadającej tego dnia 110. rocznicy urodzin poetki.  W swoim pracowitym życiu  napisała około 900 wierszy, kilkanaście opowiadań, 3 sztuki teatralne i wielu wspomnień. Główne nurty tematyczne jej twórczości to: liryka rodzinna, refleksyjna, historyczno-okolicznościowa i wiejska. Wypowiadała się poprzez bajki, satyry, fraszki, aforyzmy, wiersze rymowane i białe. Zmarła 30 kwietnia 1982 roku w Dąbrowie Tarnowskiej. Dnia 25 września 1984 roku Miejsko - Gminna Biblioteka Publiczna w Dąbrowie Tarnowskiej uroczyście przyjęła imię Marii Kozaczkowej. Obok dąbrowskiej książnicy, jej oryginalną, mocno osadzoną w chłopskim nurcie poezji twórczość, kultywują i propagują liczni uczestnicy konkursów poetyckich, którym patronuje.

Czytaj więcej...