Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

ZIELONO/CZARNE

Taką intrygująca nazwę nosi najnowsza wystawa w BWA, której wernisaż miał miejsce wyjątkowo we wtorek 20 września o godz. 18: 30 w Pałacyku w Parku Strzeleckim. Jej autorką jest Aleksandra Bujanowska - warszawska artystka malarka i fotografik, która w Tarnowie prezentuje najnowszy cykl swoich prac. - Kolor jest pierwszy. Najpierw pojawia się kolor, a potem pomysł na obrazy - mówi Aleksandra Bujanowska. Tym razem motywem przewodnim stała się zieleń, kolor, za którym malarka nie przepada dlatego, jak sama przyznaje, cykl potraktowała jako wyzwanie. Może właśnie dlatego, na jednym z obrazów, zobaczymy dziewczynę skaczącą do wody? Na pozostałych m.in. goryle, makami, niedźwiedzia, psa, niektóre zapożyczone z archiwalnego kalendarza National Geographic. Na wszystkich obrazach widać gęste, zielono-czarne portrety przyrody. Zwierzęta i pejzaże to ulubione motywy malarstwa Bujnowskiej. Ucieszą się ci, którzy lubią obrazy z zagadką. Takie, do których trzeba bliżej podejść, i które zapraszają do rozszyfrowania swojej historii. I co ciekawe, obrazy pokazywane na wystawie nie mają tytułów. Wszystkie są świeżo malowane. To pierwsza prezentacja prac artystki w Tarnowie.

Aleksandra Bujnowska (urodzona w 1979 w Warszawie) w latach 2001-2006 studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, u prof. Jarosława Modzelewskiego i prof. Grzegorza Kowalskiego. W latach 1999-2004 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Mieszka i pracuje w Warszawie. Zajmuje się malarstwem i fotografią. Inspiracją dla jej twórczości są przyroda, filmy i stare fotografie. Aleksandra Bujnowska brała udział w wystawach w Polsce, Francji, Austrii i na Litwie.

Głównym  tematem malarstwa Aleksandry Bujnowskiej jest szeroko pojęty pejzaż. Te perfekcyjne warsztatowo płótna z pozoru skupiają się na wizualnym oddaniu bogactwa natury. Artystka posługuje się zarówno techniką olejną, jak i tworzy osobliwe obrazy-rysunki za pomocą długopisu. Motywy w obrazach Bujnowskiej mają jednak niejednokrotnie zupełnie odmienny kontekst.

    

Artystka portretuje naturę, a inspiracji szuka  w kadrach zaczerpniętych z popkultury, jak i we własnych podróżach. Płótno może być zarówno formalną przygodą wynikającą z fascynacji dzikością przyrody, jak i mieć swoje korzenie w kulturze i osobistych przeżyciach. W jednym z cykli artystka oddaje swoisty hołd Georgii O’Keefe, wybitnej amerykańskiej malarce, która wraz ze swoim czworonożnym przyjacielem przechadza się po obrazach Bujnowskiej.

Ta wielość inspiracji, wizualnych i treściowych źródeł twórczości artystki pozwala na wielowymiarowy odbiór obrazów Oli Bujnowskiej. Afirmacja natury przeplata się z osobistą opowieścią o miejscu, człowieku i kulturze.

Bujnowska często interpretuje spostrzeżenia zaczerpnięte ze świata fauny i flory, przez co jej malarstwo wypełniają: ogrody, lasy, zarośla, a niekiedy nawet odmęty mórz i oceanów. Świat Bujnowskiej – bogaty w różnorodność form, „wijących się” detali, prawie chorobliwie dzielony na coraz to mniejsze monady, w pierwszym oglądzie jawi się jako zachwyt nad krajobrazem, o tyle dłuższa jego recepcja pozwala zauważyć, że inspiracją do jego powstania bardzo często są teksty kultury, takie jak: literatura, fotografia czy film.

Oglądając prace artystki nie sposób nie zadać pytania o kondycję i status miejsca jako motywu malarskiego i rolę twórczego konfliktu pomiędzy wypieraną ze świadomości masowej naturą, a kulturą stającą się pożywką dla samej siebie… .

 

Program towarzyszący wystawie:

Poniedziałek 19.09, g. 17:00 - warsztaty dla dzieci w wieku 10-12 lat / prowadzenie: Aleksandra Bujnowska, Aleksandra Kubisztal

Wtorek 4.10, g. 17:00 - wykład Magdaleny Ujmy Moc obrazów. O dzisiejszym malarstwie i jego poprzednikach

Salon malarstwa – czytelnia z albumami malarstwa dostępna dla zwiedzających wystawę przez cały czas jej trwania

Podczas wykładu –  rekomendowała swój wykład M. Ujma, spróbuję naszkicować mapę dzisiejszej młodej sceny malarstwa w Polsce. Zastanowię się nad fenomenem popularności obrazów i jego przyczynami. Zaprezentuję ważne postacie i dominujące tendencje w młodym malarstwie, wskażę punkty odniesienia ważne dla malarzy oraz inspiracje w polskiej i światowej historii sztuki.

Magdalena Ujma – krytyczka sztuki, kuratorka wystaw i innych wydarzeń z zakresu sztuki współczesnej. W przeszłości związana z Muzeum Sztuki w Łodzi i Bunkrem Sztuki w Krakowie. Prowadzi projekt poświęcony pamięci miejsca i prywatnej historii instytucji „Grodzka 5” w Warsztatach Kultury w Lublinie (od 2013). W 2016 otworzyła wystawę zbiorową „pany chłopy chłopy pany” w skansenie i w BWA Sokół w Nowym Sączu (razem z Wojciechem Szymańskim). Opublikowała eseje do książek „Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000”(2007) i „Artystki polskie”(2011). Wydała książkę „Sztuki wizualne. Skandale” (2011).

Opracował - Ryszard Zaprzałka
Zdjęcia - Przemysław Sroka /BWA/