Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

STARTUJEMY!

Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zaprasza.
 
Od wtorku 19 maja, otwarto ponownie dla zwiedzających mieszczącą się w Pałacyku Strzeleckim, główną siedzibę tarnowskiego Biura Wystaw Artystycznych. Obowiązują tam zasady, umożliwiające bezpieczne zwiedzanie prezentowanych ekspozycji - dziewięć osób na parterze lub trzy na piętrze. Aktualnie w Pałacyku Strzeleckim zobaczyć można dwie wystawy: studentów i dyplomantów kierunku wzornictwo na Wydziale Sztuki PWSZ w Tarnowie „Zostań projektantem! Studiuj design w PWSZ w Tarnowie” oraz malarstwa Piotra Kukli Qkli Peryferie percepcji II”. Wernisaż obu wystaw odbył się w formie wirtualnej, w Noc Muzeów w sobotę 16 maja o godzinie 18:30. Można  było obejrzeć je w czasie rzeczywistym na kanale YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC_n5KP2n8pbGOi5eoA4IevA oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/bwatarnow/. Na tych samych kanałach nagranie będzie można obejrzeć także po zakończeniu relacji na żywo. Od przyszłego wtorku, 26 maja, otworzy się natomiast, prezentowana w oddziale galerii w budynku dworca PKP, wystawa „Czas wolny, czas zatrzymany”, z obrazami m.in. Edwarda Dwurnika czy Marcina Maciejowskiego z Grupy Ładnie.

Piotr Kukla Qkla - Peryferie percepcji II

Prezentowane na wystawie obrazy powstały w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Praca nad każdym z nich to ciąg nieustających eksperymentów, trwające miesiącami procesy mające na celu badanie możliwości struktur i materii. Obok tradycyjnych materiałów często używałem farb przemysłowych, nie chciałem aby czynnik technologiczny był dominujący, ale chcąc nie chcąc niektóre rozwiązania znacząco wpłynęły na fakturę płaszczyzn czy też nietypowe efekty kolorystyczne. Choć generalnie są to obrazy abstrakcyjne, jednakże wiele z nich inspirowanych było konkretnymi miejscami i zdarzeniami. Wystawa stylistycznie jest zupełnie niespójna, oprócz jednego cyklu na który składa się siedem obrazów, pozostałe są diametralnie do siebie nieprzystające, ale wydaje mi się, że przez to udało mi się uniknąć monotonii, która często towarzyszy wystawom tematycznym.

     

„Peryferie percepcji II” to kontynuacja trwającego od początku lat 90-tych XX wieku autorskiego projektu badawczego oscylującego wokół tworzenia fuzji dwóch wiodących nurtów malarstwa, informelu oraz abstrakcji geometrycznej.

Bezpośrednim imperatywem do rozpoczęcia prac nad połączeniem ze sobą dwóch skrajnie odmiennych, odległych zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i formalnym nurtów był kryzys jaki nastąpił w tych kierunkach w ostatnich latach, na które bezpośrednio miał wpływ postęp technologiczny, sprawiając, że większość artystów zaczęła porzucać tradycyjne środki techniczne na rzecz mediów elektronicznych. Korzystanie przez artystów z tych samych lub podobnych środków doprowadziło do swego rodzaju homogenizacji sztuk wizualnych, czego skutki obserwujemy do dzisiaj, szczególnie przy realizacjach wystaw sztuki współczesnej. Niejednokrotnie analizując materiał wystawienniczy z odległych geograficznie miejsc, mamy wrażanie, że prace wykonała ta sama osoba. Na pewno jest to zjawisko niepokojące, albowiem Sztuka - nie tylko wg mnie - polega na wyrażaniu własnej osobowości, tworzeniu niepowtarzalnych wartości i ma się nijak do tak zwanej „masowej produkcji”.

Postanowiłem poprzez swoje indywidualne poszukiwania udowodnić, że malarstwo abstrakcyjne, realizowane tradycyjnymi technikami, po chwilowej fazie kryzysu ponownie zwraca się ku tradycji, czerpiąc na nowo inspiracje z twórczości takich artystów jak Jackson Pollock, Piet Mondrian czy Mark Rothko. Przez ostatnie ćwierćwiecze efekty swojej pracy, prezentowałem na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, jednakże dopiero w latach 2013–2020 powstały nowe cykle, będące koncepcyjnie zamkniętą całością, którą uzupełniały teksty kuratorskie oraz autorskie wydawnictwa ulotne.

Piotr Qkla (Kukla) Urodził się w Tarnowie w 1964 roku. Jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych, Wydziału Meblarstwa Artystycznego. Studiował w Krakowskiej Akademii Pedagogicznej – Instytut Sztuki, dyplom z rzeźby w pracowni prof. Janiny Jeleńskiej-Papp (1989). Po studiach pracował w Państwowym Pomaturalnym Studium Nauczycielskim w Tarnowie i w prywatnej galerii sztuki w Tarnowie. Od 1997 roku pracuje w Biurze Wystaw Artystycznych w Tarnowie, obecnie jako kierownik Działu Organizacji Wystaw.

Zakres działalności: malarstwo sztalugowe i ścienne (w latach 90-tych wypracował własną formułę „obiekt sztukopodobny”), rysunek, komiks, akcjonizm, sztuka konceptualna, opracowania krytyczne, autorskie projekty edukacyjne i edytorskie, poezja, aranżacja ekspozycji sztuki współczesnej i dawnej oraz inne. Swoje działania firmuje również licznymi pseudonimami. Od 1986 roku brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.

Cykl „Peryferie percepcji II” powstał w ramach stypendium artystycznego miasta Tarnowa.

Wirtualny wernisaż wystawy studentów wzornictwa nosi tytuł  „Zostań projektantem! Studiuj design w PWSZ w Tarnowie”. Wystawa prezentuje prace studentów i dyplomantów kierunku Wzornictwo na Wydziale Sztuki PWSZ. Pokazuje czym zajmuje się projektant oraz czego uczą się studenci tego kierunku.

     

Na wystawie swoje prace pokazują: Joanna Bałut, Justyna Biś, Dominika Cioch, Natalia Grzech, Anna Hebda, Beata Janiga, Anna Kozub, Katarzyna Krawiec, Edyta Krupczak, Klaudia Krzemińska, Wioletta Leszczyńska, Justyna Łukasik, Szymon Marański, Przemysław Poręba, Daniel Sula, Anna Witek i Agnieszka Zając.

Wystawę mieliśmy pierwotnie otworzyć w połowie marca, ale epidemia pokrzyżowała nam plany. Cieszymy się, że możemy ponownie zaprosić publiczność do BWA, by zaprezentować prace studentów i dyplomantów tarnowskiego Wydziału Sztuki – zachęcają organizatorzy.

Marcową wystawę miał zakończyć pokaz mody kolekcji ubiorów, tekstyliów i kolekcji dyplomowych studentów katedry Wzornictwa Wydziału Sztuki PWSZ w Tarnowie. Pokaz mody odbędzie się w późniejszym terminie, kiedy organizacja tego rodzaju wydarzeń będzie już możliwa.

Zarówno w siedzibie głównej, jak i w oddziale galerii obowiązują te same zasady, umożliwiające bezpieczne zwiedzanie. Wystawy w Pałacyku Strzeleckim oglądać może równocześnie dziewięć osób na parterze lub trzy osoby na piętrze, limit zwiedzających ekspozycję na dworcu PKP to cztery osoby. Obowiązuje zwiedzanie kierunkowe, ograniczające kontakt osób wchodzących z wychodzącymi, przy czym zwiedzający muszą mieć zasłonięte usta i nos (przy wejściu do galerii będzie można skorzystać ze środka dezynfekującego dłonie).

     

Dodatkowo w celu minimalizacji kontaktu dotykowego, do połowy czerwca wystawy będą udostępniane bezpłatnie. Tarnowskie Biuro Wystaw Artystycznych przygotowało także opcję dla osób wrażliwych oraz z grup podwyższonego ryzyka. „Bardzo bezpieczne zwiedzanie” to bezpłatna możliwość rezerwacji wystawy na indywidualne zwiedzanie. Rezerwacji na zwiedzanie wystaw w Pałacyku Strzeleckim dokonywać można pisząc na mailowy adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w budynku dworca PKP: mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie 606 146 520.

Wystawy w Pałacyku Strzeleckim oglądać od wtorku do piątku w godz. 11-18 i w niedziele od 12 do 19. Ekspozycja w budynku PKP czynna jest natomiast codziennie - z wyjątkiem poniedziałków i sobót - w godz. 9-16.

Ryszard Zaprzałka