Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Autystyczna twórczość

Autyzm to rozwojowe zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy pojawiają się w wieku dziecięcym i trwają przez całe życie. Zaburzenia różnego typu, powiązane z autyzmem to jedne z najczęściej diagnozowanych całościowych zaburzeń o charakterze neurorozwojowym. Autyzm diagnozowany jest u jednego narodzonego dziecka na 100 przychodzących na świat w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych oraz u jednego dziecka na 300 urodzeń na terenie Polski. Problem jest na tyle poważny, że 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Także w Tarnowie w tym dniu zorganizowano dwie znaczące imprezy, prezentujące oryginalną twórczość dzieci dotkniętych tą chorobą.  Pierwsza to wystawa w BWA „Moimi oczami malowane” połączona z marszem wokół Parku Strzeleckiego, druga to wernisaż w Galerii „Hortar” wystawy „Życie na niebiesko – zrozumieć autyzm”.  Gośćmi wernisażu byli m.in. uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie, którzy wykonali utwory muzyki klasycznej kompozytorów cierpiących na autyzm.

We wtorek, 2 kwietnia w godzinach 10.00 – 18.00, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zaprosiło na wyjątkową, jednodniową wystawę „Moimi oczami malowane”.  Autorami prac są dzieci z autyzmem z przedszkola specjalnego „Pod parasolem" nr 36 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Tarnowie. Równocześnie, o godzinie 10.00, sprzed siedziby BWA przy ulicy Słowackiego 1 wyruszył marsz uczniów i nauczycieli z przedszkoli integracyjnych w Tarnowie. Uczestnicy marszu, z balonami i tabliczkami dotyczącymi świadomości autyzmu, przeszli ulicami dookoła Parku Strzeleckiego. Tego samego dnia o godzinie 18.00 w Galerii Hortar przy ulicy Legionów odbył się wernisaż wystawy „Życie na niebiesko – zrozumieć autyzm”.

  

Kiedy dziecko nie reaguje na polecenia, nie bawi się tak, jak rówieśnicy, nie porozumiewa się głosem, mową ani gestem, zachowuje się dziwnie, to może być autyzm. Nie zawsze jednak „dziwne zachowania” dziecka muszą oznaczać zaburzenia ze spektrum autyzmu. Równie dobrze dziecko może wolniej się rozwijać. Zresztą sam autyzm ma wiele odmian – od lekkich zaburzeń po ciężkie, np. zespół Kannera. Symptomy autyzmu mogą towarzyszyć też innym zaburzeniom rozwojowym.

Naukowcy nie są pewni, co wywołuje autyzm, ale jest prawdopodobne, że odgrywają tutaj rolę zarówno genetyka, jak i środowisko. Eksperci zidentyfikowali wiele genów związanych z chorobą. Badania osób z autyzmem wykazały nieprawidłowości w kilku regionach mózgu. Inne badania sugerują, że ludzie z autyzmem mają nieprawidłowy poziom serotoniny i innych neuroprzekaźników w mózgu. Nieprawidłowości te wskazują, że schorzenie to może wynikać z zakłóceń w normalnym rozwoju mózgu we wczesnym stadium rozwoju płodu i być spowodowane usterkami w genach.
do poznania ich życia.

Swoje dzieła w Galerii „Hortar” pokazały dzieci z przedszkola „Mały Książę” w Tarnowie oraz podopieczni placówek Stowarzyszenia ‚Ich Lepsze Jutro”. – Na wystawie można oglądać prace dzieci w różnym wieku – mówi Magdalena Kajmowicz z przedszkola „Mały Książę”. – Obrazy które wykonały dzieci w wieku od 3 do 14 lat. W różnych technikach malarskich. Ale przeważnie są to farby plakatowe, ale z wykorzystaniem różnych elementów technicznych, typu pędzle czy stemple. Ale dzieci malowały również przy użyciu elementów własnego ciała, rąk czy stóp. Będą również prace o tematyce zimowej czy wiosennej – dodaje.

  

Podczas wernisażu można było poznać osoby z autyzmem, ich rodziców i nauczycieli. – Chcemy pokazać, że są one wśród nas – mówi Krzysztof Drwal, prezes stowarzyszenia „Ich Lepsze Jutro”. – Chcemy pokazać tą wystawą, że osoby z autyzmem są wśród nas. Zasługują one na zainteresowanie, na dostrzeżenie ich twórczości i wrażliwości. Bo gdyby zapytać człowieka na ulicy z czym kojarzy im się autyzm, to na pewno odpowiedzieliby, że jest to jakaś osoba, która dziwnie postrzega świat. Często też może to być niegrzeczne dziecko.

     

Od ponad 10 lat mam przyjemność pracować z dziećmi z autyzmem, poznawać, uczyć, jak również obserwować ich twórczość. Uważam, że warto jest pokazać innym jak one widzą świat. Mam nadzieję, że poprzez ten projekt uda mi się to ukazać. W naszym przedszkolu „Pod parasolem" nr 36 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym arteterapia odgrywa ważną rolę. Poprzez różnego rodzaju formy plastyczne dajemy dzieciom możliwości wyrażenia siebie, kontaktu ze światem za pomocą tworzonych prac. 

Emocje, przeżycia, myśli, to co przeżywamy, czego pragniemy i przede wszystkim jak widzimy i spostrzegamy świat bardzo trudno jest naszym przedszkolakom wyrazić słowami. Dlatego powstał ten „projekt", plan wystawy pod tytułem „Moimi oczami malowane" - oczami dziecka z autyzmem. Mam nadzieję, że po obejrzeniu tej wystawy chodź trochę uda nam się wejść w świat przedszkolaków, zobaczyć w jaki sposób nasi wyjątkowi artyści widzą otaczającą nas rzeczywistość. Jak malowany jest świat oczami dziecka z autyzmem? Jakie są barwy, kształty i kolory? Prace powstawały w salach przedszkolnych, dzieciaki mogły spośród różnych akcesoriów malarskich, wybrać te, które są dla nich interesujące i bez żadnej pomocy wychowawców MALOWAĆ... Przepiękna wystawa w ważnym dniu, 2 kwietnia - Światowym Dniu Świadomości Autyzmu - Aneta Radlińska, oligofrenopedagog.

Ryszard Zaprzałka
zdjęcia – Paweł Topolski (www.tarnow.pl )