Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Srebrne wesele Światka Karwata

Z dosłownymi konotacjami z tamtego słynnego rydlowsko-wyspiańskiego „incydentu”. Światosława Karwata "Obiekty incydentalne", śmiesznie i strasznie zarazem, opisują "być i mieć" tego oryginalnego, ciągle nieodkrytego w swoim rodzimym Tarnowie artysty. Wernisaż tej, jednej z najlepszych od lat wystawy w Tarnowie, miał miejsce we czwartek 21 września w Pałacyku BWA w Parku Strzeleckim.   Ekspozycja jest nagrodą Światosława Karwata w tegorocznym "Salonie Wiosennym" BWA i godnym uczczeniem 25-lecia pracy artystycznej tego niepokornego twórcy. Prowokujący i skandalizujący Karwat to m.in. słomiana kukła - ukrzyżowany chochoł - wpisana w gwiazdę żydowską będąca oczywistą profanacją symboliki Ruchu Odrodzenia Żydowskiego, komercyjne czekoladki z wizerunkiem Papieża czy butelka wódki z symboliką narodową, naruszające narodowokatolickie tabu. Ale jest też niepokojąca rzeźba inspirowana śmiercią pewnej dziewczynki, która po szokujących i tragicznych przeżyciach powiesiła się na własnej skakance... I łopata - ironiczny komentarz do dyskusji o sztuce współczesnej i miejscu artysty w polskim "tu i teraz". Z pierwszych reakcji i komentarzy widać, że sztuka Światosława Karwata wzbudza kontrowersje i nieporozumienia... . Bardzo trafnie ujął to komisarz Karwatowej wystawy, znany tarnowski malarz Piotr Kukla: Odbiór sztuki jest zawsze sprawą subiektywną, można nawet powiedzieć intymną. Sztuka ma wywoływać emocje, nie jest jednak powiedziane jakie - mogą być również negatywne. Najbardziej żałosne jest to, że coraz więcej ludzi interesuje się sztuką współczesną bo taka jest moda, nie rozumieją kompletnie przekazów i sensów, ale udają zupełnie coś innego, kreując się na bywalców i koneserów. Nie wszystko musi się nam podobać i nie ma w tym nic złego, że o tym mówimy.

Piotr Kukla - Sztuka współczesna, często trudna w przekazie, bywa hermetyczna w odniesieniach. Światek przygotował wystawę koncepcyjną w duchu nurtu tzw. krytycznego będącego w dużym uproszczeniu dialogiem artysty z otaczającą go rzeczywistością. Tej wystawy nie da się ocenić na podstawie choćby tysiąca zdjęć, trzeba wejść fizycznie w trójwymiarową przestrzeń, uchwycić relacje i zależności pomiędzy obiektami, poczuć specyficzny zapach spatynowanej blachy czy wilgotnej słomy. Wiele obiektów inspirowanych jest prawdziwymi zdarzeniami, niejednokrotnie tragicznymi ale też z pogranicza socjologii, filozofii czy wręcz absurdu.  Dla mnie praca przy aranżacji tej wystawy była niezwykłym doświadczeniem, poczułem jej ducha, że tak powiem od środka, z czeluści sedna i już teraz wiem, że pozostanie w mojej pamięci już na zawsze...

Światosław Karwat (ur. 1964, w Tuchowie) absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie. Studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom 1992, w pracowni prof. Mariana Koniecznego). Po ukończeniu studiów, współpracując z Bogdaną Ligęzą-Drwal, wprowadzając nowe rozwiązania projektowe i technologiczne stworzył kilkadziesiąt realizacji tzw. sakralnych w różnych miejscach w Polsce i na Ukrainie, w tym pomniki Jana Pawła II – Na Groniu im. Jana Pawła II – 2001 r., Dąbrowie Tarnowskiej – 2005 r., Kamieńcu Podolskim na Ukrainie – 2007 r. Jest autorem interdyscyplinarnego projektu Tygiel Kultury, którego pierwsza edycja miała miejsce w 2007 r. Jest autorem pierwszego i dotąd jedynego obelisku upamiętniającego Pierwszy Transport do KL Auschwitz, na którym ofiary zostały wymienione z imienia i nazwiska (przy Dworcu PKP w Tarnowie). Od 1992 roku członek ZPAP. Od 1998 roku prezentował swoje prace na wielu wystawach zbiorowych. Od 2007 roku zorganizował kilkadziesiąt wystaw oraz wydarzeń artystycznych w przestrzeni publicznej. Zorganizował dwie międzynarodowe konferencje dotyczące roli i kondycji sztuki w przestrzeni publicznej. Stworzył Sieć Współpracy Artystów Europejskich. W swojej biografii ma m.in. prezesurę Tarnowskiego Oddziału ZPAP Okręg Krakowski. Mieszka i tworzy w Tarnowie. Jego artystycznym credo jest cytat z Floriana Znanieckiego - Bo przecież opadnie ramię, jeżeli nie wzmocni się dusza….

Janusz Janczy, fragment tekstu „Obiekty incydentalne Światosława Karwata” z katalogu wystawy:

O twórczości Światosława Karwata można pisać w wielu różnych kontekstach. Od którejkolwiek jego aktywności by jednak nie zacząć, nie da się ominąć fundamentalnego w tym przypadku słowa: temperament.(…) Charakterologiczny kontekst osobowości, wpływający na relacje społeczne, określa go jako artystę reagującego także na lokalne wydarzenia, artystę związanego z dynamiką tego miejsca, wywodzącego swoją sztukę z codziennego życia w sposób spontaniczny, często niezaplanowany, można powiedzieć incydentalny... incydent za incydentem, którego zapalnikiem może stać się wszystko, od przejęzyczenia w rozmowie po nietypowy napis na kartce powieszonej na szybie w urzędzie, od problemów natury globalnej po drobne zaburzenia w „miejskiej czasoprzestrzeni”.

 

Na podstawie materiałów organizatorów wystawy - Ryszard Zaprzałka

Zdjęcia - Artur Gawle (Tarnow.pl)