Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

TARNÓW I OKOLICE: WCIĘCIE W TALII

czyli

PIERWSZE FESTIWALOWE KOTY – ZA PŁOTY

 

W piątek w Tarnowie rozpoczęła się XXVIII edycja Ogólnopolskiego (już tylko z nazwy) Festiwalu Komedii – relacjonuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Pod znakiem Talii – muzy Apollina, a jednocześnie patronki tarnowskiego festiwalu komediowego – minęły nam już dwa festiwalowe wieczory. A ponieważ z racji redakcyjnych obowiązków i ja tam byłam – choć miodu ani wina nie piłam, bo w tarnowskim teatrze można się napić jedynie dobrej kawy – opowiem, jak było.

 

Największym festiwalowym zaskoczeniem – pozytywnym! – są dla mnie festiwalowe spotkania z wykonawcami, których w Tarnowie przecież nie było od lat. Zaproszenie do prowadzenia tych wieczornych rozmów o teatrze przyjął znakomity krytyk teatralny, autor jednego z najważniejszych w Polsce blogów teatralnych https://domagalasiekultury.pl/Tomasz Domagała. Jest więc na pewno ciekawie i empatycznie – nikt w Polsce chyba nie mówi o tetrze z taka miłością – ale przede wszystkim profesjonalnie. W Tarnowie dawno tak nie było. Przybywajcie więc, zostańcie po spektaklu, spotkajmy się, bądźmy razem.

 

Podczas inauguracji festiwalu, w piątek 20 września, Teatr im. Ludwika otwarto wystawę fotografii Anny Orzyłowskiej, która jest dostępna w foyer Teatru. W mediach społecznościowych można było przeczytać zapowiedź tej ekspozycji: Prezentowana wystawa jest efektem eksperymentu, w którym granica między sceną tarnowskiego teatru a przestrzenią miasta się zatarła. Skwery, place, ulice Tarnowa stały się przedłużeniem sceny, z której Aktorzy wyszli w plener, a spektakle zasymilowały się z miastem.

 

Dyrektor Rafał Balawejder przedstawił też festiwalowe jury. W składzie tego gremium znaleźli się Mikołaj Grabowski – reżyser, aktor, pedagog, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Krakowie, profesor sztuk teatralnych, twórca kojarzony z Gombrowiczem i Schaefferem; Inka Dowlasz – reżyserka, psycholożka, pedagog, autora sztuk teatralnych, urodzona w Szczecinie, ale od wielu lat mieszająca u stóp Wawelu; oraz kuratorka, producentka, dramaturżka i menedżerka kultury Renata Derejczyk – dyrektorka toruńskiego festiwalu teatralnego KONTAKT.

 

Festiwal otworzył Jakub Kwaśny, Prezydent Tarnowa, który wraz ze swoją zastępczynią Agnieszką Kawą przy tej okazji, a także z racji przypadającej w tym roku siedemdziesiątej rocznicy istnienia profesjonalnej sceny teatralnej wręczył dyrektorowi tarnowskiego teatru Tarnowskiego Dukata – honorowe odznaczenie przyznawane przez tarnowski samorząd osobom zasłużonych dla miasta i kultury – coby dyrektor mnożył te środki, które płyną z Mickiewicza 2 (czyli z Urzędu Miasta) – jak się wyraził prezydent.

 

Na spektakl otwarcia czekałam od dawna, w ubiegłym sezonie nie udało mi się bowiem dotrzeć do Katowic Na BOSKĄ – a bardzo chciałam, głównie z uwagi na wybitną rolę Grażyny Bułki w roli Florence Foster Jenkins. Przedstawienie wyreżyserował – nieobecny podczas inauguracji z uwagi na premierę w Tatrze Ludowym – Tadeusz Łomnicki, dyrektor artystyczny tarnowskiej sceny. Kto nie widział Grażyny Bułki w tej roli, wiele stracił– aktorka nie tylko fałszuje koncertowo, za co za każdym razem otrzymuje od widowni oklaski – jak pisała w recenzji Marta Odziomek (nie inaczej było w Tarnowie: po każdym wokalnym „epizodzie” aktorkę nagradzano gromkimi brawami). Tę postać- komiczną wprawdzie – po prostu w toku przedstawienia, zaczynamy po prostu kochać – ta jak kochają ją współpracownicy i przyjaciele. Pierwszy pokaz tego spektaklu w Tarnowie (o godzinie 17:00) zakończył się owacjami na stojąco – niestety, publiczność o 20:00 była mniej entuzjastyczna. Ja wyszłam z tego przedstawienia zachwycona kunsztem śląskiej aktorki, bez której takiej, komiczno-tragicznej Florence na pewno by nie było. Przedstawienie stanowiło na pewno bardzo mocne otwarcie tegorocznej edycji tarnowskiego festiwalu.

 

Sobotnie przedstawienie festiwalowe nie zachwyciło mnie za to zupełnie. Rzadko mam ochotę opuścić widownię, na ogół zostaję i oglądam spektakle do końca – nawet najbardziej żenująca i byle jaka produkcja może mieć w sobie coś zachwycającego. Tutaj niestety – po kwadransie poczułam się bardzo niekomfortowo, nie da się tego oglądać. Dopiero jednak z recenzji Izabelli Adamczewskiej dowiedziałam się, że SEKS DLA OPORNYCH, kameralna komedia rozpisana na dwoje aktorów, napisana przez Michele Riml w reż. Pawła Pitery jest pierwszą koprodukcją Teatru Nowego im. Stefana Jaracza w Łodzi i Fundacji LodzArte, która powstała, by wspomagać finansowo realizację spektakli, bowiem poszukiwania dodatkowych źródeł dochodów domagał się łódzki magistrat, ogłaszając konkurs na dyrektora łódzkiej sceny.

 

Przedstawieniu nie pomogła znakomita obsada – Maria Gładkowska gra w sposób, którego nie rozumiem i nie akceptuję a Wojciech Wysocki – choć robi co może, żeby to złe wrażenie zatrzeć i chociaż trochę pograć – nie bardzo może się aktorsko wykazać, bo nie gra w monodramie. Spektakl jest nieciekawy, statyczny, a sam tytuł… no cóż, jak mówi Adamczewska tytuł dużo obiecuje, ale przedszkolak by się nie zgorszył. Tak zagranych spektakli bardzo proszę jak najmniej!

 

Dziś i jutro na Talii dwa spektakle konkursowe: BÓG MORDU – kolejna produkcja wyreżyserowana przez Marcina Hycnara, ale tym razem propozycja Tarnowskiego Teatru im. Solskiego. Premier tego spektaklu odbyła się tydzień temu. Jutro za to IMKA z REWIZOREM w reżyserii Łukasza Kosa w Centrum sztuki Mościce – przybywajcie na 18:00, bo ten spektakl, będzie prezentowany tylko raz.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy (Tomasz Schenk i Paweł Topolski)

 

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU: FINISZ

czyli BOSA KOMEDIA PRZESZŁA DO HISTORII   17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia przeszła do historii – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, znamy werdykt jury (dla mnie co prawda w niektórych puntach nieco

Czytaj więcej....

BLUES-n-SWING. Koncert Czterech

czyli po koncertowe reminiscencje.   Muszę przyznać, że nigdy nie byłam wielką fanką jazzu, zawsze mocno siedziałam ” w klasyce”. Klimaty jazzowe mnie nie porywały. To się zmieniło, kiedy przed laty mój brat Ryszard (Ricci)

Czytaj więcej....

PO SĄSIEDZKU: NO TO LECIMY

czyli Boska Komedia minęła półmetek   Festiwal z każdym dniem nabiera rozpędu – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera. Jeszcze w niedzielę, Trzeciego dnia mogliśmy wziąć udział w debacie o męskości i kobiecości, premierze „Notatnika

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl