Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Beksińscy: Album wideofoniczny - Portret podwójny

Nie jest ważne, co się pokazuje, lecz co jest ukryte – Zdzisław Beksiński

To kolejna dwuczłonowa, interesująca propozycja, jaką przygotowali organizatorzy tegorocznego ArtFest-u. Były nią multimedialne asocjacje autorstwa Marcina Borchardta (film) i Magdaleny Grzebałkowskiej(książka),jakie odbyły się w Centrum Sztuki Mościce na jednorazowym pokazie w piątek 24 listopada, gromadząc wiernych wyznawców oryginalnej twórczości Zdzisława Beksińskiego, czołowego przedstawiciela tzw. kultury śmierci w polskiej sztuce.Dokumentalny dramat rodzinny zrekonstruowany na podstawie prywatnych materiałów z archiwum Beksińskich, oparty na bestselerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej "Beksińscy.Portret podwójny", wzbudził zrozumiałe zainteresowanie, przypominając wielką retrospekcyjną wystawę twórczości tego artysty, jaką przed laty zorganizował w Sali Lustrzanej ówczesny dyrektor Galerii Miejskiej BWA Bogusław Wojtowicz, którego imię nosi obecnie Festiwal ArtFest.

Pod koniec lat 60 fascynująca, transgresyjna sztuka Zdzisława Beksińskiego wkroczyła na salony. Artysta szybko stał się znany. Wyjechał z prowincjonalnego rodzinnego Sanoka do stolicy. Otoczony tajemniczą, mroczną aurą ekscentryk stronił od ludzi. Niechętnie pojawiał się publicznie, nie udzielał wywiadów.

Wolał nieniepokojony tworzyć w domowym zaciszu. Jego pracownia mieściła się w niewielkim mieszkaniu na warszawskim blokowisku. Uwielbiał muzykę, filmy i wszelkie nowinki techniczne. Pasję dzielił z synem. W latach 80 Tomek szturmem podbił serca słuchaczy Polskiego Radia audycją "Romantycy muzyki rockowej". Niezwykła muzyka i charyzma prowadzącego sprawiły, że programy zyskały status "kultowy". Publiczne sukcesy ojca i syna skutecznie kamuflowały rozgrywający się pomiędzy nimi dramat.

O Beksińskich zrobiło się głośno po samobójstwie Tomka w wigilię świąt Bożego Narodzenia 1999 roku. Zdzisław został brutalnie zamordowany we własnym mieszkaniu kilka lat później. Szukający sensacji dziennikarze zaczęli wówczas pisać o rodzinnej klątwie, przez lata awizowanej w ukazujących cierpienie, rozpad, śmierć, obrazach ojca oraz depresyjnych audycjach syna.

Przez niemal pół wieku Zdzisław Beksiński dokumentował całkowicie prozaiczne, codzienne życie swojej najbliższej rodziny. Robił to w rozmaitej formie - pisał listy, fotografował, prowadził dziennik foniczny, kręcił amatorskie filmy. Ten szalenie osobisty, pozbawiony jakichkolwiek znamion autokreacji, rodzinny pamiętnik robi szokujące wrażenie. Dotyka bowiem tego, co w filmie dokumentalnym najcenniejsze, co najbardziej widzów fascynuje i pociąga. To wkroczenie na teren intymnego, niedostępnego, dokonanego. Autentyku, który w żaden inny sposób niemożliwy jest do osiągnięcia.

 

Historia jego skomplikowanej relacji z synem Tomkiem, niezwykle popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający dokumentalny dramat rodzinny precyzyjnie zrekonstruowany wyłącznie z prywatnych, nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych, dźwiękowych i filmowych materiałów z archiwum Beksińskich. Scenariusz oparty na bestselerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej "Beksińscy. Portret podwójny".

Prawdziwy wizerunek Zdzisława, podobnie zresztą jak Tomasza, przez długie lata stał w całkowitej opozycji do społecznych - obiegowych - wyobrażeń na ich temat. Listy, taśmy, filmy ukazują złożone relacje łączące rodzinę. Silny, na swój sposób kochający,

Zdzisław, nigdy syna nie uderzył, ale też nie przytulił. Wolał być najlepszym kumplem niż ojcem. Tomek - nadwrażliwiec szukający romantycznej miłości, był twórcą wyimaginowanych wewnętrznych światów, które w zderzeniu z rzeczywistością raz za razem rozpadały się jak domek z kart. Rozczarowany i zrozpaczony - w śmierci szukał ucieczki przed życiem. Tragedia Beksińskich to przede wszystkim szalenie uniwersalna i ponadczasowa opowieść o skomplikowanej relacji ojca z synem.


BEKSIŃSCY. ALBUM WIDEOFONICZNY

Reżyseria i scenariusz: Marcin Borchardt

Bohater: Zdzisław Beksiński, Zofia Beksińska, Tomasz Beksiński


Pierwowzór: BEKSIŃSCY. PORTRET PODWÓJNY

Autor Magdalena Grzebałkowska

Reżyseria i scenariusz: Marcin Borchardt

Bohaterowie: Zdzisław Beksiński, Zofia Beksińska, Tomasz Beksiński

Pierwowzór: "Beksińscy. Portret podwójny"

Autor: Magdalena Grzebałkowska

Muzyka: Marcin Dymiter

Przygotował na podstawie materiałów organizatorów – Ryszard Zaprzałka