Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Ludzie Teatru Nie Teraz 3 - K. Zapała

Karol Piotr Zapała

 

Aktor z pasji, ojciec z powołania.

 

Nowohucianin z krakowskim ,,wygadaniem” i krakus z nowohucką rzeczowością. Jest lokalnym patriotą bo trzeba, bo warto, bo tak chce. Związany z Nową Hutą, jej przestrzenią, atmosferą, rytmem życia. Mieszczuch, który za cel swoich wakacji najczęściej wybiera ciche, schowane gdzieś między lasami bałkańskie wioski.

Podróżnik, który z plecakiem i słynną już czapką przemierzył niejedno miasto i miasteczko. Uśmiechnięty facet, który ma cięty język i zmysł obserwacji świata i ludzi. Z humorem i przekąsem spoglądający i komentujący rzeczywistość.

 

W 2005 otrzymał dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (wydział zamiejscowy we Wrocławiu). Od tego czasu zagrał w kilkunastu spektaklach :"Król Edyp" (reż. J. Szwec), Ferdydurke (reż.J. Hojda), "Tajemnik" (reż. W. Hołdys), filmach, serialach i reklamach telewizyjnych. Deklaruje, że nie lubi się tym chwalić ale my wiemy, że jest czym i że warto. Członek Stowarzyszenia Teatrów Nieinstytucjonalnych w Krakowie. Zawodowo wolny strzelec. Współpracował z Teatrem Ludowym, Teatrem KTO oraz teatrami Mumerus, Proscenium, Hagiograf, od 2012 r. także z Teatrem Nie Teraz (udział w spektaklach ,,Wyklęci” i ,,Dzień Gniewu” oraz kilku projektach artystycznych).

 

W pracy teatralnej jest uważny, dociekliwy, stara się odnaleźć odpowiedzi na stawiane przed nim pytania, sam zadaje ich jeszcze więcej. W swoich artystycznych wyborach kieruję się intuicją, prawdą przekazu, możliwością docierania do rzeczy nowych i zaskakujących. Lubi wyraziste postacie albo takie, którym trzeba nadać charakterystyczny sznyt, zaskoczyć widza, zmusić do konfrontacji z poglądami i uprzedzeniami. Jedną z najważniejszych ról w jego dorobku artystycznym była rola Adama Chmielowskiego w spektaklu ,,Artysta Miłosierdzia”(reż. Izabela Drobotowicz-Orkisz) krakowskiego teatru Hagiograf. Spektakl oparty był na dramacie Karola Wojtyły ,,Brat naszego Boga” i opowiadał o trudnej przemianie duchowej uznanego malarza.

 

Jak sam przyznaje ceni rozmowy z kolegami po fachu, których spotka na swych artystycznych ścieżkach. Dyskusje na temat kondycji współczesnego teatru traktuje bardzo serio. Na jednym z portali społecznościowych założył grupę, na której możliwa jest wymiana poglądów dotyczących teatru, jego roli kulturotwórczej i zadań moralnych, jakie stoją przed współczesnymi spektaklami.

 

Zajęcia teatralne z dziećmi ceni ze względu na zaangażowanie i energię z jaką młodzi ludzie podchodzą do realizacji zadań aktorskich.

 

Coraz częściej myśli o teatralnym etacie.

 

Agnieszka Winiarska - TNT